Gisteren viel me een berichtje op tussen al het wereldnieuws, je leest het
hier terug. Wat is dat toch de laatste tijd? Waarom moet iedereen en alles beoordeeld worden door "klanten"? Als ik de bank bel met een simpele vraag dan krijg ik binnen een dag een vraag of ik een enquête wil invullen of ik wel goed geholpen ben (die enquête invullen duurt langer dan het telefoontje met mijn vraag!). Arme medewerkster die mijn warrige vragen af en toe moet beantwoorden terwijl ik klantennummers niet kan vinden, vraag naar de bekende weg, niet eerst een brief even goed heb gelezen en drie keer naar hetzelfde vraag. Of mijn vraag wel naar tevredenheid is beantwoord? Ik vul zo'n formulier altijd positief in, zo'n medewerker kan vast wel een opkikker gebruiken. Bovendien, hoe kun je je als medewerker verdedigen tegen anonieme beoordelaars?
't Is toch van de zotte! Als ik gestressed door werk en gezin een rare vraag stel (mijn hormonen werken een beetje tegen, manlief moppert tegen mij, kindlief weer te laat vertrokken is naar school, ik een aanmaning krijg van een vergeten rekening) en ik later een enquête moet invullen - laat ik me dan leiden door mijn eigen humeur en geef ik een slechte beoordeling?
Laatst is er een pakje kwijtgeraakt bij de post. Ergens in een sorteercentrum "verdwenen". Diverse telefoontjes en menuutjes verder bleek dat het pakje echt onvindbaar was. De medewerkster (die uiteraard op een heel ander kantoor werkte dan het distributiecentrum) legde me geduldig uit dat ze niets meer voor mij kon doen en hoogstens de verzendkosten kon vergoeden. Natuurlijk baal ik daarvan. Het is kwijt en ik heb daar kosten aan. Moet ik nu deze medewerkster slecht beoordelen? Is mijn vraag niet naar tevredenheid beantwoord? (het is overigens het eerste pakje dat onvindbaar blijkt van de duizenden die ik heb verstuurd!).
Ook onze Facebook-pagina krijgt recensies (waar ik overigens niet om heb gevraagd of ik weet niet hoe ik het "uit" moet zetten). Met sterren en commentaar nog wel. De 5-sterren-recensies zijn vaak voorzien van lieve reacties van vaste klanten maar er zitten ook 3 of zelfs een hele enkele 1-ster tussen. Zonder enige vorm van toelichting krijg ik dan 1 *. Wat moet ik - en toekomstige klanten - daar nou mee? Wat is er misgegaan, of doet iemand een rondje 1-sterren-beoordelingen op Facebook?
Natuurlijk, soms gaan dingen echt mis. Maar kan dat niet gewoon via een klachtenformulier van een instantie bijvoorbeeld? Dan moet er écht iets aan de hand zijn, ik vul zo'n ding niet zomaar in. Ik kan dan in elk geval in iets meer dan 10 cijfers of 5 woorden of sterren mijn grieven of vragen vertellen - én dus nuance aanbrengen.
(Overigens schrijf ik dit berichtje niet omdat ik een vervelende reactie heb gehad, maar gewoon omdat al die "beoordelingen", rapporten en gebrek aan nuance me dwarszitten)
Afijn, het zijn zomaar wat hersenspinsels. Het zal deze tijd wel zijn maar ik heb er wat moeite mee. Een beetje aardig tegen elkaar doen - en als dat even niet lukt, dan zit er vast een reden achter!
Tenslotte is niemand alleen maar "zijn of haar werk"!
Ben je tevreden over ons? Bestel dan nog maar eens! Toch niet zo tevreden? Mail maar even! En verder: heerlijk haken en breien, dat schijnt een mens echt goed te doen 😉.
Vandaag nog even die leuke kinderprintjes van Arne en Carlos onder de aandacht! Je kunt deze kinder-sokkenwolletjes bestellen via de
webshop of kom je ze bewonderen in de winkel?
Ondertussen ga ik nog wat nieuwe kleurtjes unicat labelen, er zijn weer nieuwe zomerkleurtjes binnen (vanaf vanavond in de webshop)