Welkom op dit blog! Ik ben Jeanet Jaffari-Schroevers en mijn passie is breien en haken. Voor onze handwerkwinkel kom ik zoveel ideeën en patronen tegen, die kan ik nooit allemaal zelf uitvoeren! Daarom ben ik in 2012 dit blog begonnen - om te laten zien hoe leuk breien én haken is. Regelmatig komt er een item bij, vaak met patroon of links zodat je direct kunt beginnen. Ik probeer voor elk wat wils te zoeken, moeilijk en makkelijk, voor jong en oud, haken en breien. Natuurlijk ben je van harte welkom om onze stenen winkel in Arnemuiden te bezoeken. Openingstijden wo-vrij 9.00-17.00, za 9.00-16.00 uur. Let op: op vrijdag ben ik er zelf niet, Ali neemt de honneurs waar!

donderdag 25 januari 2018

Rijgen

Voor wie veel in Facebook-haakgroepen rondzwermt kan deze blogpost gerust overslaan 😉. Deze sjaal is namelijk zoveel gepost dat het je dan niet ontgaan kan zijn. Maar lang niet iedereen maakt gebruikt van Facebook en/of groepen of is er even handig in. En toen Ina gisteren haar leuke rijgsjaal liet zien kon ik niet achterblijven en ik mocht wat foto's maken.


Het is een gehaakte variant van de Pfeilraupe waar ik een jaar geleden over blogde. Het patroon kun je vinden bij Kaatje Maakt (Facebook). Je kunt het patroon al vinden als je op het eerste filmpje klikt.
Het patroon is ook te vinden in de Facebookgroep Haken en Haakpatronen delen. (bij bestanden)
Het leuke van dit patroon is dat je de rijgsjaal van allerlei soorten garens kan haken - die elk weer een andere uitstraling hebben.


Foto's: Kaatje Maakt


Het patroon is verrassend eenvoudig (maar daarom misschien juist zo leuk!). 
Ina haakte deze sjaal met 3 bollen LangYarns Mille Colori (300 gram), met een dubbele draad en haaknaald 4,5. Dit is kleur 97.


Door de "knoopsgaten"op het eind rijg je de punt en klaar ben je!

Ik heb nu de losse bolletjes van deze LangYarns Mille Colori Socks&Lace ook in mijn webshop gezet. Voor de sjaal zoals Ina hem maakte heb je 3 bollen nodig. Voor wie geen Facebook heeft mag ik met toestemming van Kaatje Maakt het patroon meegeven bij een bestelling van wol.


Wie toch liever breit: Hier vind je de blogpost van de gebreide versie met links naar het gratis Nederlandse patroon (Pfeilraupe)





3 opmerkingen:

  1. Ha, ik ben blij met je blog. Ik had 'm al wel gespot, maar kon 't patroon al niet meer vinden. De gebreide variant is ook prachtig! Ja, wat leuk, zo'n eenvoudig idee en hoeveel varianten zijn hier op te maken!
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hoi hoi,
    super leuk blog!, leuk dat je mee doet met de rijgsjaal hype!
    inmiddels is de eerste rijgsjaal ook gespot in Amerika.
    lieve groet, kaatje

    BeantwoordenVerwijderen