Welkom op dit blog! Ik ben Jeanet Jaffari-Schroevers en mijn passie is breien en haken. Voor onze handwerkwinkel kom ik zoveel ideeën en patronen tegen, die kan ik nooit allemaal zelf uitvoeren! Daarom ben ik in 2012 dit blog begonnen - om te laten zien hoe leuk breien én haken is. Regelmatig komt er een item bij, vaak met patroon of links zodat je direct kunt beginnen. Ik probeer voor elk wat wils te zoeken, moeilijk en makkelijk, voor jong en oud, haken en breien. Natuurlijk ben je van harte welkom om onze stenen winkel in Arnemuiden te bezoeken. Openingstijden wo-vrij 9.00-17.00, za 9.00-16.00 uur. Let op: op vrijdag ben ik er zelf niet, Ali neemt de honneurs waar!

donderdag 19 oktober 2017

Vintage

Vandaag een laat blogje! Vanavond hadden we weer Brei- en Haakclub en dat vereist een beetje strak schema. Na sluitingstijd moet de winkel en het atelier even "verbouwd" worden, tussendoor eten, koffie en thee zetten en nog zo een paar dingetjes. Dan schiet het bloggen er wel eens bij in.
Iedereen is weer huiswaarts gekeerd, alles staat weer op zijn plek! Morgen liggen de handgeverfde garens in de winkel en 's middags komt er (eindelijk!) een grote lading unicat binnen.......dus weer genoeg te doen 😉.

Eergisteren blogde ik over de moderne uitvoering (door Jolanda en Naomi) van oude patronen. Het is zo grappig dat retro en vintage weer helemaal hip zijn. Oude patronen met nieuwe garens blijken een vondst. Zo vond ik dit plaatje op Etsy, het oude patroon is daar te koop:


Het patroon is geschreven in het Engels, maar is niet moeilijk. Hier zijn nog wel wat variaties op te bedenken! Lang leve de omslagdoek 😉 (wie had 10 jaar geleden gedacht dat dit kledingstuk zo'n rentree zou maken).
Ik hou het voor gezien voor vandaag, ik kieper bijna om!

PS: Speurwerk van Alice heeft er voor gezorgd dat er een gratis link is gevonden! Freevintageknitting.com - Adagio





6 opmerkingen:

  1. Dank je voor de breitip Jeanet!
    Ik begreep dat dit patroon uit een oud boek uit 1956 komt, waarvan de copyrights inmiddels zijn verlopen. Via Ravelry kwam ik bij het gratis patroon uit. Voor de liefhebber hierbij de link: http://www.freevintageknitting.com/shawls/adagio-shawl-pattern.html
    Groet, Alice

    BeantwoordenVerwijderen
  2. https://www.vam.ac.uk/articles/1940s-knitting-patterns
    Ook op de site van het Victoria and Albert museum vind je vintage breipatronen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Alles wat ooit in was komt langzamerhand terug merk ik. Deze is wel erg leuk en ik ga zo eens kijken wat er staat op de link van Alice.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja klopt ik heb m gekocht grrrrr kom er alleen totaal niet uit

    BeantwoordenVerwijderen