Welkom op dit blog! Ik ben Jeanet Jaffari-Schroevers en mijn passie is breien en haken. Voor onze handwerkwinkel kom ik zoveel ideeën en patronen tegen, die kan ik nooit allemaal zelf uitvoeren! Daarom ben ik in 2012 dit blog begonnen - om te laten zien hoe leuk breien én haken is. Regelmatig komt er een item bij, vaak met patroon of links zodat je direct kunt beginnen. Ik probeer voor elk wat wils te zoeken, moeilijk en makkelijk, voor jong en oud, haken en breien. Natuurlijk ben je van harte welkom om onze stenen winkel in Arnemuiden te bezoeken. Openingstijden wo-vrij 9.00-17.00, za 9.00-16.00 uur. Let op: op vrijdag ben ik er zelf niet, Ali neemt de honneurs waar!

dinsdag 21 juni 2016

Seafood

Nou, nou - zo worden die tien miljoen pageviews ineens wel wat zichtbaarder als jullie zo massaal reageren. Wat een reacties gisteren! Ik had natuurlijk zin in een berg opstekertjes (onder het motto: als je je zelf niet kriebelt, lach je nooit), en die kreeg ik. Ik vind het bloggen veel te leuk, dus ik ga nog wel een poosje door. Maar ondertussen ook wel weer met beide benen op de grond want er moet nog best veel gebeuren voor de Visserijdag van a.s. zaterdag.


Het belooft echt weer een hele gezellige dag te worden! Vanaf nu checken we weer dagelijks enkele keren de buienradars en weersvooruitzichten, want daar hangt best veel vanaf. Niet dat het helpt :-)
Ach, het wordt toch wel gezellig en dat gratis visje wordt toch wel gebakken! En uiteraard ligt de muts al gesteven en gestreken, de schorten, doek-en-beuk liggen klaar.

Om maar in het thema vis te blijven (want geloof me dat er genoeg seafood te vinden is op zaterdag):


Dit is toch een gaaf portemonneetje voor die dag? Je kunt het (Engelse) patroontje kopen via Ravelry.

Of deze pannenlappen? Helemaal in stijl! Ook dit patroontje is te koop via Ravelry:

Uiteraard worden er ook garnalen gepeld deze dag. Vroeger was dat dé manier om thuis wat extra's te verdienen. Ik kan me de bergen garnalen nog goed herinneren op de keukentafel in mijn jeugd. Af en toe moesten we meehelpen en ik was er best bedreven in. We deden wedstrijdjes wie het eerst honderd garnalen had gepeld, en pelden kilo's door tot de "horneat" was gesplitst in "koppen" (afval) en "kietjes"(de gepelde garnalen). De kietjes werden gewogen dat bepaalde de verdienste. Garnalen pellen verleer je je leven niet meer, net als breien en haken :-)
Af en toe was ik aan de beurt om de koppen en kietjes weg te brengen en fietste ik met 2 grote emmers naar de loods om de kietjes te laten wegen. Vanaf mijn 12e (ongeveer) mocht thuispellen niet meer.


Hieronder mijn oma Jo(hanna) (links) in haar keukentje.


Voor de échte priegelaars onder ons: ook op Ravelry een gratis Engels patroon van deze garnaal!
Om in de stemming te komen..... :-)



6 opmerkingen:

  1. Leuke foto's met die klederdracht!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hihi, leuk hoor, zoveel reacties. Dat mag best!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind de klederdracht prachtig! Heb een hele verzameling klederdracht popjes en zelfs 2 grote in Walcherse dracht, een jongen en een meisje. Ook omdat we jaren onze vacanties daar doorbrachten. Vroeger kon ik de niet eisjeskapnog wel eens opnieuw laten opmaken maar tegenwoordig is daar niemand meer voor te vinden helaas! Veel succes gewenst zaterdag!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Die garnaal is briljant!! En wat een mooie foto van je oma. Heel kostbaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. lieve Jeanet, ik reageer maar vandaag :-) dan lees je het zeker . Ben heel blij met je blogs en lees ze altijd. Fleuren mijn dag weer op, ben ontzettend blij met jou.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Thuis ook garnalen gepeld maar dan om ze zelf daarna op te eten. Inderdaad het is een handigheid die je nooit verleerd. Maar tegenwoordig kopen we ze eigenlijk altijd al gepeld. Ik vind die vis onderzetter helemaal lijken op een schol en die garnaal vind ik super leuk. Ga eens naar het patroon kijken.

    BeantwoordenVerwijderen