Welkom op dit blog! Ik ben Jeanet Jaffari-Schroevers en mijn passie is breien en haken. Voor onze handwerkwinkel kom ik zoveel ideeën en patronen tegen, die kan ik nooit allemaal zelf uitvoeren! Daarom ben ik in 2012 dit blog begonnen - om te laten zien hoe leuk breien én haken is. Regelmatig komt er een item bij, vaak met patroon of links zodat je direct kunt beginnen. Ik probeer voor elk wat wils te zoeken, moeilijk en makkelijk, voor jong en oud, haken en breien. Natuurlijk ben je van harte welkom om onze stenen winkel in Arnemuiden te bezoeken. Openingstijden wo-vrij 9.00-17.00, za 9.00-16.00 uur. Let op: op vrijdag ben ik er zelf niet, Ali neemt de honneurs waar!

donderdag 3 december 2015

En wéér wat Unicat-inspiratie...

Om te beginnen: alle patronen die ik hieronder laat zien zijn natuurlijk prima te maken met heel veel (andere) garens. Maar dat langzaam verlopende kleurtje - dát is wel speciaal voor Unicat. Maar verder: ga lekker los met verschillende bolletjes :-)
Ik bof uiteraard wel met heel veel creatieve klanten van wie ik de werkstukken mag fotograferen en de ideeën delen! Dit idee komt van Johanneke:

Van de kleur grijs/wit (begonnen met wit). 300 lossen opgezet met nld 6 en gesloten tot een ring let op dat je niet gedraaid hebt! Dan een rij halve vasten op de lossen, daarna een rij die bestaat uit een herhaling van 3 dubbele stokjes en 3 lossen. Je krijgt zo steeds ruime vierkantjes. Haak de bol een heel eind op, maar bewaar genoeg voor de franjes (gaat aardig wat in zitten!)



Hier een detail:


Het idee is een variant van dit idee, maar dan in het rond. 
Let wel op: iedereen haakt anders, dus controleer of de 300 lossen de omtrek geven die je voor ogen had!
Gebaseerd op hetzelfde idee, maar weer heel anders is deze kol (maar kan ook als sjaal), van Paulien.
Gehaakt als een rechte sjaal, en later aan elkaar gehaakt (kleur Noordzee, van jeansblauw naar zandkleur). Telkens een rij vasten, daarna 2 stokjes, 2 lossen, weer een andere variatie waardoor de venstertjes wat kleiner worden.


Dit is ook een hele mooie! Gemaakt van de kleur Valentina 2015 (tegenwoordig heet hij Herzblut).
Gemaakt van een heel leuk patroon, Clapotis dat gebruik maakt van gevallen steken (breien dus).
Je vindt het gratis patroon op Ravelry of op Knitty.com.
Heel leuk patroon, dan met elk soort garen erg leuk wordt.





En dan tot slot weer zo'n prachtige sjaal van Marjo, naar een patroon van Berniolie - Ashley.
Gemaakt in de kleur Halloween. Geweldig hoe de mooie rand uitkomt met deze unicat.


Nou, jullie kunnen weer vooruit :-) 




3 opmerkingen:

  1. Wat een mooie voorbeelden van sjaal/collen die met unicat gemaakt kunnen worden. Heel inspirerend.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een hint voor de sjaal van Janneke en voor andere dingen mit franjes:
    Ik snij de franjes "tussendoor", dan weet ik hoever ik nog haken of breien kan.

    BeantwoordenVerwijderen