Welkom op dit blog! Ik ben Jeanet Jaffari-Schroevers en mijn passie is breien en haken. Voor onze handwerkwinkel kom ik zoveel ideeën en patronen tegen, die kan ik nooit allemaal zelf uitvoeren! Daarom ben ik in 2012 dit blog begonnen - om te laten zien hoe leuk breien én haken is. Regelmatig komt er een item bij, vaak met patroon of links zodat je direct kunt beginnen. Ik probeer voor elk wat wils te zoeken, moeilijk en makkelijk, voor jong en oud, haken en breien. Natuurlijk ben je van harte welkom om onze stenen winkel in Arnemuiden te bezoeken. Openingstijden wo-vrij 9.00-17.00, za 9.00-16.00 uur. Let op: op vrijdag ben ik er zelf niet, Ali neemt de honneurs waar!

dinsdag 24 maart 2015

Kuikentjes

Dit ideetje kreeg ik aangereikt door Antoinet, het komt uit de oude doos (oude Ariadne), en daarom des te leuker! Het is beslist niet moeilijk, snel te maken en zo lief : Kuikentjes-eierwarmers.


Zo leuk voor bij het Paas-ontbijt, en ook goed te maken voor beginnende breisters en kinderen.

De beschrijving is als volgt:

Eierwarmers
Hoogte: ongeveer 9 cm.
Benodigd materiaal : restjes gele wol (mohair of iets pluizigs is het allerschattigst, maar alles kan), 
2 breinaalden 2,5 mm. (afhankelijk van de woldikte), restjes rood vilt, kraaltjes voor de ogen.

Werkwijze:Twee gelijke delen breien op de volgende manier:
Opzetten 25 steken, en 5 cm ribbels breien (= alle naalden recht)
Na 5 cm aan het begin van de volgende heengaande naald 15 steken afkanten en over de resterende steken nog 4 cm ribbels breien.



Beide delen aan elkaar naaien, de onderkant openlaten.
Het hoofd opvullen met schapenwol of of ander vulmateriaal, en door de hals een draad halen, de hals dichtrimpelen.



Op de plaats van de ogen de kraaltjes vastzetten. Voor het snaveltje 2 driehoekjes knippen uit rood vilt en deze vastzetten.
Klaar is kuiken, een eitje!






En misschien krijg je de smaak te pakken en maak je een lange kuikentjes-polonaise!
Natuurlijk kun je varieren met tricotsteek, of haak je liever. Doddig zijn ze in elk geval!


Op dit blog vind je nog veel meer leuke eierwarmertjes! Hier vind je ze allemaal op een rij.

7 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Oeps...was het account van mijn man ingelogd. Foutje, maar ze blijven even lief!

      Verwijderen
  2. Leuk! die heb ik 33 jaar geleden gemaakt tijdens de handwerkles in de derde klas

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hihihi, dat was ook mijn eerste reactie... Die 'moesten' we breien met handwerkles... (een vreselijke les vond ik dat altijd en nu...)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk en lief, maar daar ontbreekt me momenteel de tijd voor!
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat schattig!!! Ja die oude Ariadne's blijven een bron van inspiratie!! Bij toeval kwam ik terecht bij een oud bericht waarin je Mary Janes Tearoom vermeldde. Wat een groot genoegen om op deze blog rond te neuzen, hartelijk dank voor deze gouden tip en vind het zeker de moeite van het nogmaals attenderen waard!!!! Hartelijke groet, Caro

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heb deze ook met handwerkles moeten maken, maar wij maakten ze in één stuk, en dan dubbel vouwen. Had en heb een hekel aan breien, maar ze zijn wel erg leuk!

    BeantwoordenVerwijderen