Welkom op dit blog! Ik ben Jeanet Jaffari-Schroevers en mijn passie is breien en haken. Voor onze handwerkwinkel kom ik zoveel ideeën en patronen tegen, die kan ik nooit allemaal zelf uitvoeren! Daarom ben ik in 2012 dit blog begonnen - om te laten zien hoe leuk breien én haken is. Regelmatig komt er een item bij, vaak met patroon of links zodat je direct kunt beginnen. Ik probeer voor elk wat wils te zoeken, moeilijk en makkelijk, voor jong en oud, haken en breien. Natuurlijk ben je van harte welkom om onze stenen winkel in Arnemuiden te bezoeken. Openingstijden wo-vrij 9.00-17.00, za 9.00-16.00 uur. Let op: op vrijdag ben ik er zelf niet, Ali neemt de honneurs waar!

donderdag 12 maart 2015

Affo.....en een bezoek aan het Zeeuws Museum.

Soms heb ik bewondering voor mensen die maar met 1 project tegelijk bezig (kunnen) zijn. Discipline om 1 ding te starten en af te maken.... ik kan het niet. Hier slingeren altijd zoveel projectjes tegelijk rond. Haken, breien, makkelijk, moeilijk, groot, klein, projectjes om nieuw garen uit te proberen (die zijn het leukst!), maar ook werkstukken om klanten uitleg te geven of iets voor te doen.
Zo zette ik vorig jaar al een heleboel steken op een rondbreinaald. Enerzijds om mezelf te dwingen tot het continentaal breien - en dan een flinke lap - en anderzijds om het rondbreien-met-je-draad-links te demonstreren. Want echt niet iedereen is daar mee bekend of bedreven in. De ronde lap zwierf een jaar lang rond in de winkel en thuis en groeide en groeide....maar op een gegeven moment moest het wel wat wórden.


...en het wérd wat. (Dankzij Johanna die dit project voor mij van een UFO tot een "affo" maakte!!)


Het werd een heerlijk zacht kolletje - 340 steken opzetten op een lange rondbreinaald 3½ en lekker doorbreien, oefenen met continentaal breien. Het kleurverloop zit in het zachte bolletje.
De kol is op 2 manieren "dubbel" - je kunt deze 2 x rond je hals dragen, maar het breiwerk is ook dubbelgeslagen en met een Kitchener-steek onzichtbaar aan elkaar gemaasd.


Het garen is Angelina, 80% acryl, 10% mohair, 10 % wol met maar liefst 560 meter op een bol van 100 gram (wat het gelijk tot een heel geschikt haakgaren maakt!!). Het garen is verkrijgbaar in multi-kleurtjes en effen, waaronder een paar prachtige pastel-kleurtjes. Voor de gebreide kol gebruikt ik maar 1½ bol (à € 5,50). Voor een gehaakte omslagdoek heb je ook maar 2 bollen nodig.




Nu heb ik weer ruimte voor nóg een ander projectje :-)

Gisteren had ik een dagje vrij, en op zo'n dag wil ik zoveel doen. Uiteraard veel te veel voor een dag, dus het werd kiezen en ik koos voor een dagje Zeeuws Museum. Enerzijds omdat op woensdagmiddag gebreid wordt een aan gezamelijke Zeeuwse Deken in het MuseumCafe. En het leek me leuk om daar eens bij te zijn én een keer de dekens uit de winkel mee te nemen. Een andere reden om het Zeeuws Museum te bezoeken was de tentoonstelling Handwerk.


Het breien in het Museumcafé was heel gezellig. Er zijn al heel veel blokken gebreid, en je kunt altijd meedoen als je wilt op de woensdagmiddag vanaf 14.00 uur.


Daarna was er nog even tijd om de tentoonstellingskamers Handwerk samen met Johanna te bezoeken. Wat een prachtig handwerk werd er vroeger verricht aan kleding (eeh, dan hebben we nu meer een beetje losse flodders aan ons lijf!). Plooien, naaien, smocken, versieren, borduren. stijven, opvullen. Met name de vouw en plooi-technieken worden uitgelicht. Naast de collectie oude kleding (in de breedste zin van het woord) kun je een verzameling schilderijen zien waarop de Zeeuwse streekdracht voorkomt.



De derde kamer is de Handwerkplaats, waar met regelmaat workshops worden gehouden, voor het hele programma kijk je hier


Het Zeeuws Mueum is genomineerd voor de Museumprijs 2015. Hier vind je een filmpje waar je een indruk krijgt van het museum, en ook de tentoonstelling Handwerk komt aan bod.
Het museum is gelegen in de oude Abdij van Middelburg, en de moeite waard om een keer te bezoeken (enne, maar 1 stationnetje verwijderd van Arnemuiden!).


En wil je stemmen op het Zeeuws Museum? Dan kan dat hier!

Zeeuws Museum - klederdracht



3 opmerkingen:

  1. Ziet er erg mooi uit. Misschien iets voor de komende weken als we in Zeeland zijn. Alleen twijfel ik of ik manlief mee krijg :-/. Nog andere liefhebbers??
    Groetjes, Nelleke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtige kleur, van je kol.
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja dat ken ik heel veel proeflapjes en projecten van allerhande technieken. Ooit wordt het wel weer wat.
    zoals jou prachtige kol. Petje af hoor.

    BeantwoordenVerwijderen