Welkom op dit blog! Ik ben Jeanet Jaffari-Schroevers en mijn passie is breien en haken. Voor onze handwerkwinkel kom ik zoveel ideeën en patronen tegen, die kan ik nooit allemaal zelf uitvoeren! Daarom ben ik in 2012 dit blog begonnen - om te laten zien hoe leuk breien én haken is. Regelmatig komt er een item bij, vaak met patroon of links zodat je direct kunt beginnen. Ik probeer voor elk wat wils te zoeken, moeilijk en makkelijk, voor jong en oud, haken en breien. Natuurlijk ben je van harte welkom om onze stenen winkel in Arnemuiden te bezoeken. Openingstijden wo-vrij 9.00-17.00, za 9.00-16.00 uur. Let op: op vrijdag ben ik er zelf niet, Ali neemt de honneurs waar!

vrijdag 7 november 2014

Zeeuwse Lappendeken wordt Mee-Brei-Deken!

Oh óh, óh.. wat kregen we ongelófelijk veel positieve reacties op de Zeeuwse Lappendeken die op onze tentoonstelling ‘Truien bij de Vleet’ lag!


Vonden de bezoekers de Zeeuwse visserstruien mooi en prachtig, de LAPPENDEKEN scoorde misschien nog wel meer punten! 


Het grappige was dat we de Lappendeken eigenlijk een beetje uit nood bedacht hadden.
We gingen er van uit dat de meeste bezoekers op onze tentoonstelling handwerksters zouden zijn en dat die - net zoals wij zelf altijd –  graag aan stof en/of wol willen voelen. 
Om nou te voorkomen dat ál die dames in de wanden zouden klimmen om de visserstruien te gaan ‘bevoelen’, bedacht Anja om voellapjes te breien. Die zouden we dan op panelen plakken en bij de tentoonstelling zetten.
Op een bepaald moment tijdens de voorbereidingen bleek dat de paneeltjes die wij hiervoor op het oog hadden, niet meer geleverd konden worden. 
“Tja…”, zei Anja, “dan naai ik die lappen wel aan elkaar!”

En.. zo werd de Zeeuwse Lappendeken geboren J!


De Zeeuwse Lappendeken werd een groot succes op de tentoonstelling!
Van veel bezoekers hoorden we dat ze het niet zo zagen zitten om een héle visserstrui te gaan breien maar… dat ze wel heel erg graag zo’n deken zouden willen breien.
En.. of we daar dus patroontjes van hadden…??


We hebben besloten om van de Zeeuwse Lappendeken een MEE-BREI-DEKEN te maken!!

De originele Zeeuwse deken is in 2014 door vijftien verschillende personen in vier verschillende wolsoorten gebreid. De deken bestaat uit 25 vierkante blokken. Elk blok heeft het motief van een Zeeuwse visserstrui zoals die tot het voorjaar van 2014 zijn terug gevonden.


Hoe gaat het in zijn werk:

OPTIE 1
Vanaf januari tot en met mei 2015 ontvang je elke maand de patronen van 5 complete blokken.


De patronen worden steeds verstuurd ná de 15e van elke maand..
Na vijf maanden heb je dus 25 patronen ontvangen.

Voor deze patronen betaal je een totaalbedrag van  € 7,50.
Dit ‘abonnementsgeld’ komt geheel ten goede aan de Stichting Zeeuwse Visserstruien.

Het mee-brei-project is afgelopen, maar het patroon is nog wel verkrijgbaar!
Wil je het patroon bestellen? Dat kan via Ravelry!

Het complete patroon wordt als één groot project ook opgenomen in het boek over de Zeeuwse Visserstruien. Dit boek zal verschijnen medio mei /juni 2015.
Natuurlijk kun je straks ook in de winkel kleurtjes uitzoeken, en kiezen voor andere materialen.

31 opmerkingen:

  1. Dat is een ontzettend leuk en goed idee!
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuk idee. Zo zie je maar hoe iets kleins heel groot kan worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ga voor het patroon, leuk !!! Woon te ver om langs te komen om eigen kleuren te kiezen....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. wilde ook heel graag het patroon bestellen...oostenrijk staat niet bij de verzendkosten....hellup.............

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat hoeft ook niet. Helemaal onderaan de lijst vind je de 'verzendkosten' voor het patroon. Die zijn namelijk €0,00 omdat dit alleen via e-mail wordt verstuurd.
      Gewoon het formulier invullen, dan kun je begin volgende week een reactie verwachten.

      Verwijderen
  5. ik heb de deken besteld en krijg melding van mogelijk fishing van/door tikkeltje zeeuws dat het bericht niet door tikkeltje zeeuws is verstuurd

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Komt ws. door alle aanmeldingen :-) De bestellingen stromen binnen - al na 15 minuten na dit bolgbericht.
      We gaan na het weekend alles beantwoorden, komt goed!!

      Verwijderen
  6. Wat een leuk idee!
    Ik heb het patroon besteld!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik vind het een leuk idee, ik heb meer dan genoeg wol liggen in voorraad. Hoeveel heb ik nodig per blok en welke dikte moet de wol zijn

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Kun je ook vertellen hoe moeilijk het is? Moet je veel brei ervaring hebben om deze mooie deken te maken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is niet moeilijk, het zijn rechte lappen en over het algemeen een wisseling van rechte en averechtse steken.

      Verwijderen
  9. Leuk, ik ga mee doen! Echt een superleuk project.

    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik vind het echt een heel erg leuk idee en zou graag meedoen, maar ik denk dat ik het voorlopig maar bij mijn vissersvest hou...
    Ik wens je een heerlijk weekend,
    Liefs, Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Super dat jullie de zeeuwse lappendeken met patroontjes vrijgeven! Ik heb meteen het patroon besteld en wacht al vol ongeduld.
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. gaaf idee, ik ga nadenken over welke kleuren. Ik neig nu naar grijs

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Is het 5 euro voor alle patroontjes samen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, vanaf 15 januari krijg je dan maandelijks een aantal patronen toegestuurd.

      Groeten, Jeanet

      Verwijderen
  14. Superleuk om deze deken te gaan breien! Ik heb me aangemeld!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Jeanet,

    Ben nog aan het twijfelen tussen alleen de patronen of ook de wol erbij.
    Hoeveel bolletjes garen zitten er in totaal bij?

    Groetjes, Sonja

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het pakket bevat 10 150-grams bollen Trekking 6 (1500 gram), kijk voor de details maar op Tikkeltje Zeeuws.

      Verwijderen
    2. Dank je voor de informatie. Kon het op de website niet vinden. Staat er volgens mij niet letterlijk bij.

      Verwijderen
  16. Heb met ok aangemeld! Hoop dat het gaat lukken.
    Staat er ook welke naalden ed je nodig heb bij?

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat leuk!!! Ook ik heb het patroon vandaag besteld. Groetjes Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een leuke deken! Ik heb het patroon besteld en kan haast niet wachten om te beginnen. Misschien heb ik erover heen gelezen, maar hoe groot worden de blokken en op welke naalddikte worden ze gebreid?

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Volgende week maar eens kleurtjes komen uitzoeken in de winkel, want die wil ik ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Nog een nachtje slapen,en dan..........

    BeantwoordenVerwijderen
  21. goede middag mijn vriendin is hier en vroeg aan mij wat de termen in houden van rapport 1 en rapport 2 bij de indeling er van

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het Rapport is het stuk dat zich alke keer herhaald. Vaak brei je dus een aantal keer het "rapport" achter of boven elkaar. Specifieke vragen of het rapport kun je het beste vragen via de mail van het blog Zeeuwse Visserstruien!

      Verwijderen
  22. Hallo, zou ik het patroon nog mogen ontvangen van de lapjesdeken.
    Of ben ik al veel te laat?

    BeantwoordenVerwijderen