Welkom op dit blog! Ik ben Jeanet Jaffari-Schroevers en mijn passie is breien en haken. Voor onze handwerkwinkel kom ik zoveel ideeën en patronen tegen, die kan ik nooit allemaal zelf uitvoeren! Daarom ben ik in 2012 dit blog begonnen - om te laten zien hoe leuk breien én haken is. Regelmatig komt er een item bij, vaak met patroon of links zodat je direct kunt beginnen. Ik probeer voor elk wat wils te zoeken, moeilijk en makkelijk, voor jong en oud, haken en breien. Natuurlijk ben je van harte welkom om onze stenen winkel in Arnemuiden te bezoeken. Openingstijden wo-vrij 9.00-17.00, za 9.00-16.00 uur. Let op: op vrijdag ben ik er zelf niet, Ali neemt de honneurs waar!

woensdag 21 mei 2014

Venster-ruitjes

Soms kan iets wat je dagelijks ziet inspireren tot iets moois! Dat deed in elk geval de ontwerpster van dit motief Window Pane!


De open blokjes van deze kol zijn net de ruitjes van een ouderwets raam! (Het mijne??)


De kol is gemaakt van de Noro Taiyo 4 Ply waar ik al eerder over blogde. Zijde, katoen en een beetje wol. H'mmmmmmmm, maar vooral ga ik helemaal óm voor de kleuren!


Al deze kleurtjes zitten in een bolletje. De kleuren lopen prachtig over. Door de vele kleuren lijkt ook geen een bol aan de buitenkant hetzelfde, kijk maar - dit is allemaal "hetzelfde"bolletje.


We maakten voor deze kleurrijke kol gebruik van dit patroon op Ravelry, Noro Windowpane Scarf. Het patroon is gratis (Engels). Het is beslist niet moeilijk, het is een afwisseling van een rij halve stokjes en een rij dubbele stokjes, 3 lossen, etc. Het patroon is oorspronkelijk een sjaal, maar wij maakten 'm 2 x zo breed en maakten er een kol van.(30 cm breed en 150 in het rond) (63 lossen: deelbaar door 6 plus 3) Overigens kun je hier natuurlijk nogal wat varianten op bedenken :-)



Wij gebruikten voor deze ruime kol 3 bolletjes Noro van 50 gram (10,50 per bol/210 meter). De kleuren die ik heb vind je hier, en worden nog meer kleuren verwacht. Als je wilt bestellen kun je mailen! Op Ravelry vind je nog veel meer voorbeelden van deze sjaal, ook met andere garens, maar ik vind de kracht van het patroon wel liggen in het kleurverloop-garen (effen wordt-ie een beetje saai...)

Voor deze kol begon ik met 63 lossen (= deelbaar door 6 plus 3). daarna een rij halve stokjes (het eerste halve stokje = 2 lossen), daarna * 3 x dubbelstokje, 3 lossen * (het eerste dubbele stokje = 4 lossen). Je eindigt de toer met weer 3 dubbele stokjes. Deze twee toeren herhaal je tot je kolletje lang genoeg is, dan de uiteinden aan elkaar naaien, dat is echt alles!

Fiona gebruikte dit patroon ook al voor deze sjaal (gemaakt van Invicta Colour 959), hier zijn in de gesloten rij ook dubbele stokjes gehaakt, klik hier.


En verder heb ik vandaag zo'n leuke dag gehad! Zoveel bloglezers ontmoet die van ver kwamen, leuke gesprekken en fijne ontmoetingen. Ik blijf het bijzonder vinden dat mijn blog zoveel mensen inspireert tot het maken van nog mooiere dingen, ik blijf lekker doorgaan :-)

9 opmerkingen:

  1. Die is leuk! En weer eens wat anders. Misschien ook leuk van Unicatgaren?
    En ja, jouw blog is zeer zeker een enorme inspiratiebron en vooral zo leuk dat er elke dag wat gepost wordt! Bedankt daarvoor.

    Groetjes,
    Isabelle

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Sehr schön das Muster und auch die Farben.

    Lisa

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig patroon, ik heb hem toevallig kort geleden al bij mijn favorieten gezet ;-).
    En die Noro blijft supermooi. Van die kleuren krijg je nooit genoeg.
    Blij toe dat je wilt blijven bloggen, veel te leuk om elke dag wat bij je te lezen!!
    Groetjes, Nelleke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het is ook altijd een feestje om bij jou langs te gaan,en super service. Dank daar voor.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Van het weekend ben ik begonnen met een nieuw zomersjaaltje en twijfelde tussen deze en degene waar ik uiteindelijk voor gekozen heb.
    Maar deze blijft ook zeker op mijn te-doen lijst staan!
    Prachtig garen dat Noro...zucht....

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Jaaa, de laatste heb ik afgelopen winter gehaakt voor mijn moeder! Ook in dezelfde kleuren en hij paste prachtig bij de tonen in haar gezicht.
    Ik wil eigenlijk nog een leuk zomersjaaltje/lichte omslagdoek haken maar het is zo moeilijk kiezen tussen al die leuke patronen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. schitterend resultaat! en ja Noro is fantastisch he, ik heb er ook al verschillende stukken mee gehaakt, de kleuren zijn prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik ken het nog niet, Noro, maar vind het geweldig mooi als ik het zo zie, gaat zeker op mijn verlanglijstje.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een prachtige col sjaal!!
    Mag ik daar het patroon van??
    Groetjes Anne

    BeantwoordenVerwijderen