dinsdag 22 oktober 2013

Workshop Fair Isle breien

Al eerder kondigde ik het aan maar vandaag wat meer informatie over onze Workshop Fair Isle breien. Vroeger noemden we het in het Hollands waarschijnlijk gewoon "inbreien" Fair Isle klinkt een stuk sjieker voor het breien van patronen met 2 kleuren garen. De kunst is om de draden aan de achterzijde zo mee te nemen dat het niet gaat trekken of lussen. Voor iedereen die de techniek eens goed wil leren hebben we een workshop gepland op zaterdag 9 november van 13.30 - 15.30 uur, onder begeleiding van Ans.

We gaan een sleutelhoesje maken met een schortenbont-motiefje in verschillende kleuren. We breien in het rond, dus je moet wat ervaring hebben in het breien met sokkennaalden.

Je kunt je opgeven per mail (ook even diegenen die terloops tegen mij hebben gezegd dat ze willen komen) of in de winkel. De kosten zijn € 17,50. Wij zorgen voor de verschillende kleurtjes garen (ruim voldoende voor het maken van het hoesje), neem je zelf je sokkennaalden (2½ of 3) mee? Deze zijn evt. ook in de winkel te koop. 

Als je het Fair Isle breien onder de knie hebt worden deze Zeeuwse Sokken een fluitje van de cent!

Wil je daarna meer Fair Isle breien? Arne en Carlos hebben een prachtig boek uitgebracht: Noors Breien. Het boek staat vol met grote en kleine projecten in de fair isle-techniek.

5 opmerkingen:

  1. Ja, daar zijn de sokken! Ik ben volop bezig, Jeanet... De eerste sok is nu tot de grote hiel. Het is vreselijk leuk om te doen, wel fijntjes met 2.5. Je moet er ook goed je koppie bij houden. Het werkt ook nog eens verslavend, want ik sta ongeveer met de sok op en ik ga er mee naar bed!

    Groetjes, Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Weer zo'n geweldig initiatief. Leuk sleutelhoesje! De sokken zijn heel leuk om te breien. Ik maak de paars/witte variant. Hoop dat veel breisters zich opgeven. Wat is het heerlijk weer.
    Groet, Willemien.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als je het toch over fair isle breien hebt, ken je deze site van Alice Starmore www.virtualyarns.com ? Prachtige motieven en ook hele mooie wol. Geniet van haar site, Auckje

    BeantwoordenVerwijderen
  4. wat vreselijk jammer dat ik helemaal aan de andere kant van Nederland woon (vlakbij Dokkum).....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtig, zo'n motiefje van het Zeeuws schortenbont. De workshop zit vast zo vol!
    Die sokken zijn ook prachtig. Ook een leuk Sinterklaascadeautje....

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn