Welkom op dit blog! Ik ben Jeanet Jaffari-Schroevers en mijn passie is breien en haken. Voor onze handwerkwinkel kom ik zoveel ideeën en patronen tegen, die kan ik nooit allemaal zelf uitvoeren! Daarom ben ik in 2012 dit blog begonnen - om te laten zien hoe leuk breien én haken is. Regelmatig komt er een item bij, vaak met patroon of links zodat je direct kunt beginnen. Ik probeer voor elk wat wils te zoeken, moeilijk en makkelijk, voor jong en oud, haken en breien. Natuurlijk ben je van harte welkom om onze stenen winkel in Arnemuiden te bezoeken. Openingstijden wo-vrij 9.00-17.00, za 9.00-16.00 uur. Let op: op vrijdag ben ik er zelf niet, Ali neemt de honneurs waar!

vrijdag 11 oktober 2013

Ribbels

Onde de "nieuwe" handwerksters zitten heel veel haaksters. Haken is populair en lijkt makkelijker dan breien. Breien lijkt moeilijk, maar is het niet. Met een eenvoudige rechte ribbelsteek is zoveel leuks te maken dat je vanzelf meer wilt bijleren!

cowl

Deze leuke kol had ik gepind, maar de Etsy-shop bestaat niet meer. Maar wat een leuk idee en hoe eenvoudig is dit! Super :-)

Met een wolletje met kleurverloop wordt het ook leuk!


Voor binnen maak je prachtige woonkussens, alles in ribbels (hier blogde ik er over)


En niet te vergeten: super gave baby-dekentjes!

(bron: Three Bags Full)

Prachtige dekens van The Purl Bee



Of een leuk etui (Simplicity Street)


Op het etiket van een bol wol staat altijd een stekenverhouding. Zo kun je uitrekenen hoeveel steken je op moet zetten voor je gewenste breedte. Zie je wel, breien is ook voor iedereen!

Oke, nog eentje dan! Hier is GEEN patroon van, het gaat om het idee. Ik vond het hier.

winter wedding, Anthropologie wedding, Idaho wedding, Boise wedding, New Year

NB: Er is tóch een patroon te koop van deze stola in het Engels, klik hier


9 opmerkingen:

  1. Breien is inderdaad niet moeilijker, maar ik vind het altijd zo lastig om mee te nemen! (Haken in de trein is echt een stuk makkelijker).
    En ik voel me eerlijk gezegd ook niet zo op m'n gemak met m'n 22 jaar en dan breinaalden, haken lijkt hipper:) Maar misschien helpt dit blogje er aan!

    Groet!
    CV
    hatseflatser.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben het eens met CV, als ik haak kijken mensen me minder raar aan dan als ik brei, haken is op de een of andere manier een minder ouderwetse hobby. En dan vooral hoe chunkier het garen hoe beter! Ik vind het zelf makkelijker om kleine projecten te haken dan om te breien, vooral als je in het rond gaat werken. Maar met beide technieken krijg je inderdaad mooie dingen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als je breit op rondbreinaalden heb je niet zoveel plaats nodig en is het in de bus, trein of auto ook goed te doen. Ook voor mensen van 22 kun je je gerust op je gemak voelen met breinaalden want breien is weer helemaal hip.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Als je breit op rondbreinaalden heb je niet zoveel plaats nodig en is het in de bus, trein of auto ook goed te doen. Ook voor mensen van 22 kun je je gerust op je gemak voelen met breinaalden want breien is weer helemaal hip.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben sinds kort begonnen met haken (zie ook Sonja's African flower tas ;) ), maar over het algemeen vind ik breien meer ontspannen. Haken vind ik leuk voor de afwisseling en ik zou zo graag kant haken. Helaas heb ik met het laatste geen ervaring en weet ik ook niet zo goed hoe ik daarmee moet beginnen. Toch blijf de grootste liefde bij naaien liggen :).

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind beide leuk, heb een haakwerk in mijn mand liggen en begin nu aan een sjaal op breipennen ;-) Daarnaast blijf ik natuurlijk lekker knutselen met papier, copicmarkers enz. Er zijn zoveel leuke hobby's. Heerlijk toch?

    Groetjes Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hou zowel van haken als van breien. Vroeger veel kindertruien gebreid. Nu zijn de kinderen groot en vinden haakwerk ( vooral alles wat vintage getint is ) voor in de woning super leuk. Zoals Thea zegt : er zijn zoveel leuke hobby's en een beetje afwisseling maakt het juist plezant.
    Groetjes, Tinne

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik doe inderdaad ook alleen maar haken. Heb wel eens pogingen tot breien gedaan, gezien ik de pennen toch hier heb liggen. Maar toch lukt het me niet en dat motiveert natuurlijk niet. En heb het idee dat er juist ontzettend veel breisteken zijn, terwijl je met haken met weinig steken heel veel kan. Klopt het?

    Groetjes Imara
    www.projectknuf.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik kan pas sinds begin dit jaar haken en wat is het leuk! Maar na deze blog krijg ik ook zin om breien te leren. Misschien toch eens proberen....?

    BeantwoordenVerwijderen