Welkom op dit blog! Ik ben Jeanet Jaffari-Schroevers en mijn passie is breien en haken. Voor onze handwerkwinkel kom ik zoveel ideeën en patronen tegen, die kan ik nooit allemaal zelf uitvoeren! Daarom ben ik in 2012 dit blog begonnen - om te laten zien hoe leuk breien én haken is. Regelmatig komt er een item bij, vaak met patroon of links zodat je direct kunt beginnen. Ik probeer voor elk wat wils te zoeken, moeilijk en makkelijk, voor jong en oud, haken en breien. Natuurlijk ben je van harte welkom om onze stenen winkel in Arnemuiden te bezoeken. Openingstijden wo-vrij 9.00-17.00, za 9.00-16.00 uur. Let op: op vrijdag ben ik er zelf niet, Ali neemt de honneurs waar!

maandag 18 februari 2013

Jongeren

Vanmorgen kreeg ik via Facebook de vraag of de Handwerkbeurs wel hip genoeg was voor jongeren, en hoe we jongeren weer aan het handwerken krijgen. Bekijk dit filmpje maar eens. Al een paar jaar gaan wij met de jonge meiden naar de Kreadoe én de Handwerkbeurs, en stiekum vind Miriam de eerste eigenlijk leuker. De Handwerkbeurs mag naar mijn mening over het algemeen wel een béétje hipper, wat vinden jullie? (hoewel ik het een walhalla vind, maar je kan mij dan ook geen jongere meer noemen, hahaha!)

Ik merk in de winkel dat jongeren over het algemeen liever haken dan breien. Misschien heeft het getover met rondbreinaalden, stekenmarkeerders, gevallen steken iets meer techniek nodig dan haken, waarmee je met een stokje, vaste en losse en wat telwerk al veel verder komt. Toch vond ik op de beurs veel meer breiwerk.

Op de beurs vind je op haak- en breigebied vaak de mooiste garens, maar die zijn over het algemeen niet goedkoop en passen niet zo in het budget van jonge meiden. (Dat beltegoed moet tenslotte ook betaald worden...). En met een bolletje merino-zijde ga je niet leren vingerhaken!

Jammer ook dat de handwerk-les (of Textiele Vorming) helemaal is verdwenen op school. Dus mama's, tantes en oma's: de taak is aan ons om het handwerken door te geven en het een beetje aantrekkelijk te maken.

Dus vanmorgen maar een hip projectje:

Gevonden bij Van de Hak op de Tak met een duidelijke beschrijving. Haken, niet te groot project, Nederlands patroon en een mobieltje hebben ze allemaal.....

Dat het vroeger heel anders ging kun je lezen bij Lupineke



10 opmerkingen:

  1. Ik ben nog nooit naar de handwerkbeurs geweest. Wel naar de Kreadoe dat vond ik echt heel erg leuk! Ik ben 14 en ik vind haken ook veel leuker! Ik heb het idee dat breien veel langzamer gaat en je kan met haken naar mijn idee leuker dingen maken. En dan dat budget...haha herkenbaar!!!!!

    Groetjes Leonie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat je schrijft klopt zeker. Er zou toch echt een manier moeten zijn om jongeren enthousiast te maken... Ben zelf pas 20 ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben nog nooit naar een van deze beurzen geweest omdat ze helaas veel te ver weg zijn voor mij. Maar ik geef inderdaad ook de voorkeur aan haken omdat ik breien te ingewikkeld vind. Heb serieus een poging gedaan tot breien, maar veel te veel technieken en gedoe zoals je zegt. Tel ik nog als jongere als bijna 26 jarige? ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben er ook nooit heen geweest, wol kan ik ook in de buurt kopen en inspiratie kan ik ook op internet opdoen. Dat is denk ik ook heel erg wat je bij de jongeren ziet: ze hebben zo'n beurs minder nodig, omdat ze hun weg op het net weten te vinden. Daarbij zie je het ook steeds hipper worden; zeker met sites als etsy, waar dingen helemaal relatief duur zijn voor jongeren, en als ze het dan zelf kunnen maken...
    Hoewel wol wel erg duur is ja, in ieder geval de fijne. En dat is soms best jammer, want ik zou veel meer willen doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben het helemaal met je eens, wat betreft de inspiratie en de (dure) wol. Al het leuks dat op internet te vinden is, kan toch ook op zo'n beurs getoond worden? Ik ben zaterdag ook geweest en heb het erg leuk gehad. Het blijft heerlijk om alles 'live' te zien. Mijn nichtje van 12 vond vooral de stand van de vilten figuurtjes en Hooked leuk, dus dat zijn denk ik de aansprekende projectjes voor jongeren. Leuke uitdaging voor de organisatie voor volgend jaar, een beetje 'op-hippen'!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dan zitten mijn kinderen op een ouderwetse school waar wel handwerkles wordt gegeven!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je hebt helaas helemaal gelijk!
    Zo ontzettend jammer dat er nagenoeg geen handwerklessen meer zijn.
    Ik ben activiteitenbegeleidster van beroep en de huidige generatie collega's kan bijna NIETS op het gebied van textiele werkvormen...ik vind het gewoon een schande.En ik ben met 45 toch ook niet zo heel oud...
    Gelukkig heb ik er een stel aan het haken gekregen en werken we op dit moment met vilt en borduursteekjes! dus hiermee hoop ik toch wat kennis door te kunnen geven.
    Breien is inderdaad veel moeilijker om aan iemand te leren en jong geleerd is ook altijd een stuk makkelijker..

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik (ik hoop nog als jongere) geef binnenkort haakuitleg aan een oudere...die oudere hebben ook nog een hoop te leren hoor ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Omdat de meeste kinderen (inderdaad, sommige scholen gelukkig uitgezonderd!!) geen handwerken meer krijgen is mijn vriendin Sylvia gestart met handwerken voor jonge meisjes op woensdagmiddag in De Schotse Huizen. Tegen een kleine vergoeding gaat ze met hen aan de slag en het is ontzettend leuk om te zien hoe enthousiast die meiden zijn. Er wordt gebreid, gehaakt, op dessinstof geborduurd en vorige week zijn ze zelfs aan het kantklossen geslagen met superleuk gekleurd garen, dus echt heel hip! Vrouwen zoals Sylvia zijn dan ook zo ongelofelijk waardevol!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zeker weten dat dat leuk is, want zij weet als geen ander om iets hips te bedenken rondom een oude techniek! En zij heeft zoveel kennis! H'm, een keer over bloggen????? :-)

      Verwijderen