Welkom op dit blog! Ik ben Jeanet Jaffari-Schroevers en mijn passie is breien en haken. Voor onze handwerkwinkel kom ik zoveel ideeën en patronen tegen, die kan ik nooit allemaal zelf uitvoeren! Daarom ben ik in 2012 dit blog begonnen - om te laten zien hoe leuk breien én haken is. Regelmatig komt er een item bij, vaak met patroon of links zodat je direct kunt beginnen. Ik probeer voor elk wat wils te zoeken, moeilijk en makkelijk, voor jong en oud, haken en breien. Natuurlijk ben je van harte welkom om onze stenen winkel in Arnemuiden te bezoeken. Openingstijden wo-vrij 9.00-17.00, za 9.00-16.00 uur. Let op: op vrijdag ben ik er zelf niet, Ali neemt de honneurs waar!

dinsdag 8 januari 2013

Warme oren

Volgens de meeste weerberichten wordt het volgende week dan eindelijk koud! Nog lang geen schaats-koud, maar wel tijd voor mutsen en wanten. Hebben we nog even tijd om een warme muts te haken! Voor de gelegenheid ging ik zelf maar eens op de foto (en ik vind dat ik eigenlijk helemaal geen mutsen-hoofd heb....)


De muts is gehaakt met 2 draden (een gladde en een sprietjes-draad) op naalden 5.





materiaal:
Glad garen bijv. Bravo of Miami 150 g   
Sprietjesgaren 100 g 
Evt. een zilverendraad : Starlight (Schachenmayr) 25 g  

haaknaald nr. 5

Beide draden samen haken

Patroon:   vasten – in ronden

Beginblok: 4 lossen met 1 halve vaste tot ring sluiten 

elke toer beginnen met 2 lossen
en sluiten met 1 halve vaste

1e toer: 6 vasten in de ring van lossen
2e toer: 1 vaste – de volgende 5 st  elk +1  – 1 vaste

Meerderingen blok (12 toeren): elke toer beginnen met 2 lossen en sluiten met 1 halve vaste

1e toer: elke 2e steek  +1
2e toer: elke 3e steek  +1
3e toer: elke 4e steek  +1
4e toer: elke 5e steek  +1   --- doorgaan tot
12 e toer: elke 13e steek  +1 (wil je de bovenkant nog wat wijder - dan nog 1 of 2 toeren meer haken plus meerderingen)

Minderingen blok (9 toeren): elke toer beginnen met 2 lossen en sluiten met 1 halve vaste

1e toer: elke  4e en 5e steek samenhaken – maar alleen in het voorste draadje insteken
2e en 3e toer: alle steken haken
4e toer: elke  4e en 5e steek samenhaken – maar alleen in het voorste draadje insteken
5e en 6e toer: alle steken haken
7e toer: elke  4e en 5e steek samenhaken – maar alleen in het voorste draadje insteken
8e en 9e toer: alle steken haken  (laatste toer  markeren). Wil je de muts langer/dieper, dan nog 1/2 toeren meer haken met het zelfde aantal steken.

Eventueel: Omslag (4 toeren): (deze heb ik niet gehaakt op de muts hierboven)
de baret omdraaien en in de tegenovergestelde richting werken elke toer beginnen met 2 lossen en sluiten met 1 halve vaste

1e toer: elke 7e steek  +1  maar alleen in het voorste draadje insteken
2e en 3e toer: alle steken haken
4e toer:  alleen met het sprietjesgaren alle steken haken.

Afwerken: de baret omdraaien en in de voorste lussen van de laatste toer van de minderingen blok (waar de markering is)  een toer kreeftsteken haken (= vasten achteruit haken).



13 opmerkingen:

  1. Hij staat je mooi hoor gr marloeskreatief

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je gelooft me toch wel als ik schrijf dat het je goed staat?
    Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Al zeg je dat je geen mutsenhoofd hebt hij staat je mooi, als dat niet zo zou zijn zou ik het ook zeggen, en het patroon erbij, jammer dat breien mij niet goed afgaat, heeft iets met pijnlijke nek en linkhandigheid te maken, maar je weet het nooit, haken gaat momenteel als de beste
    Fijn om te zien dat je hier ook nog tijd voor hebt en dat je iets voor jezelf maakt, nu maar hopen dat het echt koud wordt
    Groetjes en een fijne dag
    Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Tineke,
      Laat dit nou haken zijn, dus je kunt aan de slag :-)
      Groeten,
      Jeanet

      Verwijderen
  4. Wow, hij staat geweldig Jeanet!! En wat een mooie foto ook, daar kun je gerust mee op het internet hoor! Het model is ook zo leuk, zelfs als je geen mutsen hoofd maar een champignonhoofd hebt, dan staat deze zeer charmant ;)!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hele mooie muts...ben ook aan het haken geslagen maar...is vast niet zo gemakkelijk met die sprietjeswol.
    Ik brei daar wel dikwijls mee maar haken heb ik nog niet geprobeerd.
    Hij staat je reuzegoed!Groetjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Echt waar! Die muts staat je prachtig. Het is een hele leuke foto!!!
    Hele fijne dag en groeten van Willemien.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ja echt waar die muts staat jou super prachtig geweldig leuk.JEANET.

    De foto is ook geweldig leuk gelukt. Je staat er prachtig op hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hele mooie muts en ze staat je absoluut! Je bent er echt net mee :)
    Groetjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. De muts staat je hartstikke goed!
    Je winkel is echt wel flink verbeterd sinds de vorige "verbouwing" hè. Het valt me steeds weer op hoe netjes alles er bij ligt op de achtergrond!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Maar de staat je enorm goed!!
    Je staat er goed gemutst op :-) :-) :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hij staat je werkelijk prachtig! Wat een mooie kleur en wat een mooi effect geeft dat sprietjesgaren. Super!
    Trouwens, bij mij kun je nu een handschoenenpatroon vinden: vingerloze wanten voor mannen èn vrouwen en dat allemaal in het Nederlands ;)

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen