Welkom op dit blog! Ik ben Jeanet Jaffari-Schroevers en mijn passie is breien en haken. Voor onze handwerkwinkel kom ik zoveel ideeën en patronen tegen, die kan ik nooit allemaal zelf uitvoeren! Daarom ben ik in 2012 dit blog begonnen - om te laten zien hoe leuk breien én haken is. Regelmatig komt er een item bij, vaak met patroon of links zodat je direct kunt beginnen. Ik probeer voor elk wat wils te zoeken, moeilijk en makkelijk, voor jong en oud, haken en breien. Natuurlijk ben je van harte welkom om onze stenen winkel in Arnemuiden te bezoeken. Openingstijden wo-vrij 9.00-17.00, za 9.00-16.00 uur. Let op: op vrijdag ben ik er zelf niet, Ali neemt de honneurs waar!

vrijdag 4 januari 2013

Deken

Op een of andere manier heb ik een verschrikkelijke behoefte aan rust, orde, regelmaat, overzicht, structuur, voorspelbaarheid, regels, en het gevoel dat ik iets "af" heb. Het ontbreekt me aan dit alles. De realiteit is drukte, chaos, onvoorspelbare gebeurtenissen, logeerpartijtjes, heen en weer rijden naar bios, zwembad, iedereen die iets van me wil, facturen maken met wii-ende kids (ja! Just Dance) om me heen, aangebrande pannetjes, borduurmachine die het begeeft, met honderd dingen bezig en vooral geen gevoel dat ik iets heb afgerond. Of soms nog niet eens aan iets begonnen zelfs!!
Alles half gestart - niets af. Ik heb visioenen van opgeruimde kasten, administratie die op orde is en op tijd af, voorraad die geteld en geregistreerd is (wel eens balans opgemaakt in een winkel als de onze? Moet je doen!!), niemand die me roept of nodig heeft, en vooral een beetje rust!
Stilte.
Heel even maar.....

Maar ik zal er nog even op moeten wachten :-)
En jullie ook, want het bloggen verloopt ook hopeloos! Maar nu heb ik wel weer een heel mooie gehaakte deken gevonden.




Dit prachtige patroon is te koop via Ravelry of Etsy. Yep, helaas alleen in het (Amerikaans) Engels. En gemaakt van garen dat in Nederlands niet te koop is, maar in de VS. Handig....! Maar ik heb even doorgezocht en het garen wat hier gebruikt is is een (synthetisch) lace-garen. Er zijn voor een kinderdeken een aantal bollen gebruikt, waarbij eerst heel veel vierkantjes worden gehaakt. Deze worden gerangschikt op kleur zodat je een mooi geleidelijk kleurverloop krijgt. Er is in Nederlands genoeg mooi langzaam verlopend garen te koop om een dergelijk effect te krijgen (maar deze kleuren zijn wel weer heel mooi...)



foto's van Ravelry

Nog heel even over het Engels. Ik krijg elke dag wel een verzoek (vooral via Facebook) of een patroon in het Nederlands vertaald kan worden of beschikbaar is. Geloof me, als ik een Nederlands patroon vind - dan zet ik het er beslist bij. Maar Nederlands is nu eenmaal een kleine taal (rij 300 kilometer en niemand verstaat je meer...) en er is veel meer beschreven in het Engels of Duits. Dus óf je door het Engels/Duits heenbijten en kennis maken met de prachtigste patronen, óf zelf iets moois verzinnen en opschrijven zodat er meer Nederlandstalige patronen komen. 

Ziezo, nu ga ik nog eens een breiseltje opzoeken. Met the Voice Kids op de achtergrond ga ik proberen of ik weer een paar naalden dichter bij "af" kan komen. En dromen van stilte....

9 opmerkingen:

  1. Wat een prachtig patroon van die deken, geniet het weekend nog lekker van je kinders, maandag gaan ze weer naar school en dan is het alleen het eerste uur lekker stil, daarna ga je ze alweer missen( ik ben moeder van 8 dus ik weet waar ik over praat,)
    Fijn weekend, Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jeanet misschien een tip voor veel breisters.Een engelse steek wordt ook vaak uitgelegd op youtube. heeft mij ook geholpen bij een engels patroon van ravelry. Ik voel met je mee..vandaag toegegeven aan opruimen gekte.. het voelt goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo herkenbaar allemaal, je bent echt niet de enige ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. I get so many Dutch blogs- beautiful hand work, knitting and crochet! just gorgeous yarns and I am so envious. I could buy the yarns but the shipping cost is as much as the yarn, and I really can't understand the pattern. I can get google translations, but they're tricky. but most importantly I think the European yarns are some what nicer.
    Thank you for a beautiful blog, many wonderful insprations. Remember it is the chaos that keeps us going.
    maura

    BeantwoordenVerwijderen
  5. :-) zo'n herkenbare situatie met de kids EN met de breiwinkelstocktelling (ik werk in Leuven in een wolwinkel, we zijn met 4en maar het is onmogelijk om bij ons een stock te tellen...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Jammer, jammer. Veel te groot: een deken! En deze is vooral zo mooi door de combinatie van patroon en kleurverloop. Dat valt waarschijnlijk allemaal erg tegen op iets kleins. Mijn Christel Seyfarth vest is voorlopig het enige grote project voor mij. Gelukkig is alles van je blog ook later wel terug te vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ha Jeanet, hoe herkenbaar. En dan hebben wij niet eens een bedrijf aan huis, dus die spullen liggen ergens anders ;-)
    Tja, met kids op het platteland taxi spelen stopt las als ze óf hun rijbewijs hebben óf de deur uit zijn. Dat is nog even doorbijten. Ik denk aan je, misschien helpt het......

    BeantwoordenVerwijderen
  8. hoi,
    voor degene die moeilijkheden hebben met de engelse of duitse patronen, op internet kun je heel veel vertalingen vinden van haak- en breitermen, zoals hier: http://www.breikraam.nl/article/vertaling-brei-en-haak-termen/

    :)

    BeantwoordenVerwijderen