Welkom op dit blog! Ik ben Jeanet Jaffari-Schroevers en mijn passie is breien en haken. Voor onze handwerkwinkel kom ik zoveel ideeën en patronen tegen, die kan ik nooit allemaal zelf uitvoeren! Daarom ben ik in 2012 dit blog begonnen - om te laten zien hoe leuk breien én haken is. Regelmatig komt er een item bij, vaak met patroon of links zodat je direct kunt beginnen. Ik probeer voor elk wat wils te zoeken, moeilijk en makkelijk, voor jong en oud, haken en breien. Natuurlijk ben je van harte welkom om onze stenen winkel in Arnemuiden te bezoeken. Openingstijden wo-vrij 9.00-17.00, za 9.00-16.00 uur. Let op: op vrijdag ben ik er zelf niet, Ali neemt de honneurs waar!

woensdag 12 december 2012

Sterretjes

Vandaag werd er weer een pakketje bezorgd en eindelijk kwam het boekje "100 Sneeuwvlokken" weer binnen. Dat kan nog net, vóór de Kerst, want er staat echt zulke leuke patroontjes in die heel snel gemaakt kunnen worden!


Boekje kost maar 7,95! (verzenden kost 3,00 want het is zwaar)

Ik was deze week al begonnen met sterretjes en kristallen te haken. Het is een lekker werkje voor op de bank.


Het sterretje hieronder vond ik bij Karin aan de Haak. Het is heel duidelijk beschreven, het bestaat uit twee lagen met een beetje vulling ertussen. Ik heb het gehaakt met witte Catania en het buitenste randje is gehaakt van een nieuw lurex-garen van Scheepjeswol (3,95). Je kunt het sterretje ook enkel haken, zonder het buitenste randje (onderste foto).



Ik maakte weer dankbaar gebruik van mijn haaknaaldenmapje. Wil je dit ook maken, dan klik je hier, daar heb ik stap-voor-stap beschreven hoe je het maakt.

Je kan ook grote sterren maken, zoals Johanna deed: Ze breide deze ster met 3 draden tegelijk op 10. Met kleine lampjes erin maak je een mooie raamversiering!

Als je 'm opstijft met bijv. textielversteviger blijft-ie nog mooier! Johanna schreef het patroon:


Ster  gebreid  met verkorte naalden

neem 6 steken op

1.      toer: 5 st recht – uit de laatste steek 1 re + 1 av  (= 1 meerderen)
2.      toer: 5 averecht – 1 wikkelsteek
3.      toer: 4 st recht – uit de laatste steek 1 re + 1 av
4.      toer: 5 averecht – 1 wikkelsteek
5.      toer: 4 st recht – uit de laatste steek 1 re + 1 av
6.      toer: 5 averecht – 1 wikkelsteek
7.      toer: 4 st recht – uit de laatste steek 1 re + 1 av
8.      toer: 1. en 2.  st. av. br., 1. over 2. heen trekken (1 minderen), 4 av. – 1 wikkelsteek (= 2e wikkel)
9.      toer: re breien
10.  toer: 1 minderen (= 8e toer), 3 av, wikkelsteek met 2 wikkels av breien – 1 wikkelsteek (2e wikkel)
11.  toer: re breien
12.  toer: 1 minderen (= 8e toer), 3 av, wikkelsteek met 2 wikkels av breien – 1 wikkelsteek (2e wikkel)
13.  toer: re breien
14.  toer: 1 minderen (= 8e toer), 3 av, wikkelsteek met 2 wikkels av breien – 1 av  (= 6 st)

toer 1 t/m 14 nog 4 keer herhalen

tutorials over de wikklesteken:



4 opmerkingen:

  1. Wat leuk, ik heb al katoen gehaald en zilverdraad, maar ik ben met een opdracht bezig,ik denk dat de kerst frobels erbij inschieten, maar we hebben nog een royale week(bijna2 ) voor het zover is, dus misschien kom ik er nog aan toe, bedankt voor je beschrijving
    Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Verkoop jij het boekje? Ben er naar op zoek.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat doe ik inderdaad! Mail maar even naar jaffari@zeelandnet.nl

      Verwijderen
  3. dat zijn wel heel veel verschillende ijskristalletjes!;-)Mooi!

    BeantwoordenVerwijderen