Welkom op dit blog! Ik ben Jeanet Jaffari-Schroevers en mijn passie is breien en haken. Voor onze handwerkwinkel kom ik zoveel ideeën en patronen tegen, die kan ik nooit allemaal zelf uitvoeren! Daarom ben ik in 2012 dit blog begonnen - om te laten zien hoe leuk breien én haken is. Regelmatig komt er een item bij, vaak met patroon of links zodat je direct kunt beginnen. Ik probeer voor elk wat wils te zoeken, moeilijk en makkelijk, voor jong en oud, haken en breien. Natuurlijk ben je van harte welkom om onze stenen winkel in Arnemuiden te bezoeken. Openingstijden wo-vrij 9.00-17.00, za 9.00-16.00 uur. Let op: op vrijdag ben ik er zelf niet, Ali neemt de honneurs waar!

zaterdag 8 december 2012

Mini-mutsjes

Deze grappige eierwarmertjes breide ik vorig jaar voor Kerst. Ik vind ze zo grappig, ze kunnen nog wel een keer in de herhaling...


Je hebt een bolletje sprietjesgaren en een bolletje effen rode wol nodig (genoeg voor minstens 4 mutsjes), en sokken-naalden 2½-3½. Het komt niet zo nauw, je kunt zo ook in je boom hangen :-)

Zet 40 steken op met het sprietjesgaren en brei ca. 10 toeren in het rond in ribbelsteek of boordsteek (1recht,  1 averecht). Het boordje van sprietjesgaren beter niet in trictotsteek, want dan gaat het krullen. Ga dan verder met effen rood in tricotsteek. op ca. 6 cm elke 8e steek merken en met de steek ervoor samenbreien (= 35 steken). Deze mindering nog een keer in de 4e toer, 1x in de 2e toer, en nog 2 keer in de toeren erna herhalen (= 15 steken).  Voor het pomponnetje nog een aantal toeren met sprietjesgaren breien, dan de steken met een dubbele draad bij elkaar trekken en afhechten. Je kan ervoor kiezen om het pomponnetje nog iets op te vullen, hoeft niet. Dan aan de onderzijde van het pomponnetje de steken rijgen en aantrekken.


Veel plezier met deze mini-mutsjes!

3 opmerkingen:

  1. Wat een leuke mutsjes Jeanet! Zo ga ik nog snel eentje maken voor kerstmis, heb net zo'n bol sprietjeswol in zilver gehaald, dus perfect en rood heb ik nog wel :)
    Groetjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik heb ze gebreid voor het ouderenfonds
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen