Welkom op dit blog! Ik ben Jeanet Jaffari-Schroevers en mijn passie is breien en haken. Voor onze handwerkwinkel kom ik zoveel ideeën en patronen tegen, die kan ik nooit allemaal zelf uitvoeren! Daarom ben ik in 2012 dit blog begonnen - om te laten zien hoe leuk breien én haken is. Regelmatig komt er een item bij, vaak met patroon of links zodat je direct kunt beginnen. Ik probeer voor elk wat wils te zoeken, moeilijk en makkelijk, voor jong en oud, haken en breien. Natuurlijk ben je van harte welkom om onze stenen winkel in Arnemuiden te bezoeken. Openingstijden wo-vrij 9.00-17.00, za 9.00-16.00 uur. Let op: op vrijdag ben ik er zelf niet, Ali neemt de honneurs waar!

zaterdag 1 december 2012

Kleur!

Sinds ik de sjaal van Giovanna zag wist ik dat ik die zeker ook wilde gaan maken. Het duurde even (er waren meer projectjes op de pennen) maar nu is hij af!


Ik haakte 2 bollen vrijwel op (3 x 5,95 Noorse wol Colour) en het werd een lange sjaal van bijna 2 meter. Haken op naald 5. Ik gebruikte onderstaand haakschema, maar nam het rapport 4 x (ipv 3x)




Het mutsje kreeg ik van Giovanna en is  gehaakt van een restje volgens dit patroontje. Het is niet zo groot, dus goed passen als je het zelf wilt maken!


Tja, en dan horen er ook een paar polswarmers bij, vind je niet? Dit was het meest simpele onderdeel van alles!


Ik haakte 30 lossen (nld 5) tot een ring en daarop telkens 30 stokjes. Het garen kleurt vanzelf in deze streepjes, het is zo leuk om mee te werken. Af en toe passen, hoor! Ik heb een strakke hand van haken, en bij mijzelf gepast (en ik heb geen maatje 34.....). Na ca. 15 toeren begin je met het gat voor de duim: haak eerst 20 stokjes, 5 lossen (en sla 5 stokjes over) en dan nog 5 stokjes. Op de volgende toer haak je weer stokjes op de lossen, zodat je weer een volledige ring met stokjes hebt, ca 3 toeren. Je kunt de moff afwerken met eens schulprandje. Let erop dat je de andere mof in spiegelbeeld haakt, anders past je duim niet...

Voor de duim neem je ca. 14 vasten op rondom het gat voor de duim en je haakt nof ca 6-7 toeren vasten. Wordt het gat te breed dan kun je in de toeren geleidelijk nog iets minderen.


Voor de polsmoffen heb je aan 1 bol ruim voldoende.

Dit is dezelfde wol als voor deze kol, en dan de 2e kleur vanaf boven op de foto. Ik kan van deze wol tot 4 bollen in een envelop verzenden, bij 5 past het niet meer en moet het als pakketje!



9 opmerkingen:

  1. Wat een vrolijke kleuren, daar word je helemaal blij van. Een prachtige set waar de draagster veel plezier van zal hebben.
    Fijne zondag en groeten van Willemien.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een geweldig wolletje!! Wat kost dat? :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtige set is dat geworden! Zo mooi kleurig en zo'n mooi patroon!
    Jammer dat er niet meer op de naalden kan!
    groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi!!! Super Jeanet, wat een heerlijke voldoening moet dit kleurrijke geheel je geven! Complimenten!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat is dit een leuke sjaal. Ik ben helaas al 2 dagen aan het ontrafelen hoe dat het patroon is. Ik kom er niet normaal gesproken haak ik via het uitgeschreven patroon zoals 3 v , 6 stokjes etc
    Heb je misschien het patroon ook in die vorm ? Daar zou ik dol blij van worden. Alvast hartelijk. Dank

    Jacoline

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helaas heb ik het patroon alleen in schema. misschien ken je iemand die het je stap voor stap kunt uitleggen? En anders mail je even! jaffari@zeelandnet.nl

      Groeten,
      Jeanet

      Verwijderen