Welkom op dit blog! Ik ben Jeanet Jaffari-Schroevers en mijn passie is breien en haken. Voor onze handwerkwinkel kom ik zoveel ideeën en patronen tegen, die kan ik nooit allemaal zelf uitvoeren! Daarom ben ik in 2012 dit blog begonnen - om te laten zien hoe leuk breien én haken is. Regelmatig komt er een item bij, vaak met patroon of links zodat je direct kunt beginnen. Ik probeer voor elk wat wils te zoeken, moeilijk en makkelijk, voor jong en oud, haken en breien. Natuurlijk ben je van harte welkom om onze stenen winkel in Arnemuiden te bezoeken. Openingstijden wo-vrij 9.00-17.00, za 9.00-16.00 uur. Let op: op vrijdag ben ik er zelf niet, Ali neemt de honneurs waar!

zondag 16 december 2012

Kerstboom - 2

Voor mij een heerlijk jaarlijks terugkerend ritueel, het opzetten van de kerstboom. Gisterenavond was het zover, de kinderen hadden zich er ook al op verheugd. Maar wat voor mij al 45 jaar "erbij hoort" is voor Ali toch af en toe een vreemd gedoe. Gewillig ziet hij het al jaren aan dat aan het eind van het jaar ons huis in beslag wordt genomen door een sparretje, dat vervolgens met veel heisa wordt opgevrolijkt met spullen uit een doos van de zolder. Gedwee helpt hij weer mee met het rechtzetten van de boom dat volgens mij verwantschap toont met het gezamenlijk opzetten van een tent op vakantie. Je begrijpt dat wij niet kamperen.... :-)

Hij wiebelt op het trapje om de piek op het topje te zetten, controleert de lampjes en laat de versieringen verder maar aan ons over. Zucht af en toe eens, schudt zijn hoofd, mompelt wat en zegt op mijn verzoek dat hij het ook mooi vindt.... zijn huis is weer bezet en vol gehangen met sterretjes, lampjes, al dan niet echt kerstgroen, kerstballen, kaarsen én een boom.

Het enige wat nog ontbreekt is een Kerststal (die wil ik al zo lang maar een hele mooie is zo duur). Je zou namelijk door al dat gedoe vergeten waar Kerst voor staat: de viering van de geboorte van Jezus.

Kerststal

kerstmis

Dit jaar is er een boekje uitgekomen over het breien van een Kerststal, geschreven voor Veronique van Wessel. Ook is er een Faceboek-pagina gemaakt met aanvullingen op het boekje (ik heb het boekje niet in de winkel).

Kerststallen breien

Nog een idee voor een versiering in en om het huis vond ik op een Deens blog. Even de vertaler aanzetten voor het patroon???? Het wordt echt een beetje kromme vertaling, maar met wat gepuzzel kom je er wellicht uit. Het is gebaseerd op de krokodillensteek, hier vind je een filmpje met deze steek.


Van hetzelfde Blog Yarn Freak komt dit verwante idee: een kerstboompje in krokodikkensteek.


Volgens de schrijfster kun je het beste met de boompjes beginnen om de techniek te leren... En nu niet allemaal mailen/reageren dat je geen Deens snapt hoor! Ik ook niet :-)

NB: De Nederlandse vertaling kun je inmiddels vinden bij Kervei - super bedankt!

NB: Van Manouma kreeg ik de tip van de woordenlijst van Garnstudio, Heel handig!! En misschien kan deze foto je ook vooruit helpen:



9 opmerkingen:

  1. Ziet er leuk uit, om die patroontjes te maken hoef je geen deens te kennen, gewoon goed tellen dan kom je een heel eind, een beetje van jezelf en een beetje van maggi, is een goeie uitspraak hiervoor, zelf proberen

    weer bedankt voor je inspiratie, nog een fijn avond of welterusten
    Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Euhh slik slik schaam schaam komt opeens wat boven in mijn soms te volle hersenpan.
    Vorig jaar lag er ook een boekje in de winkel van kerststal, hier en daar uitverkocht, maar flunk gezocht want wilde dat boekje voor kerststal dit jaar. maar euhh nog niet eens aan bwgonne dus.Wordt dit jaar dus niets meer ( moet nog 3 stola's breien) maar ooitt zal er met kerst een gebreide kerststal staan.
    Zeg gewoon niet welk jaar. misschidn idee elk jaar 1 poppetje uit kerststal die ik sl heb omruilen voor gebreide?
    Waarom ook zoveel leuks en maar 24 uur in een dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wooow, the cones and trees are so beautiful! ♥
    What a great idea to use crocodile stitch here.
    Thanks for showing!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. heel leuk die kerstboompjes! Jammer dat de vertaling in het deens is!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. http://www.garnstudio.com/lang/nl/ordliste.php
    op deze pagina staat een lijst met vertaling van nederlands naar noors, zweeds en deens... mss hebben jullie er iets aan ?
    ik heb via google gezocht en dit was wat volgens mij het meest duidelijk was...
    ik ga dus wel proberen te vertalen en dan hopelijk ook te haken, ze zijn super leuk !
    greetz mamouna

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ze zijn zeker enorm leuk zeg ♥

    hihi leuk kerstboom verhaal

    lieve groet jenneke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De denneappels en kerstboompjes zijn erg leuk. De krokodillesteek is niet moeilijk en erg leuk om te doen. Heb een poosje terug een omslagdoek gehaakt in deze steek. Ik ga het weer op m'n wensenlijstje zetten

    BeantwoordenVerwijderen
  8. jammer dat google geen verstand heeft van haken.... Ik had de krokodillensteek nog niet eerder gedaan; dit leek me een mooi moment om die eens uit te proberen.
    Inmiddels ben ik een aantal toeren op weg; denk dus dat ik er wel een vertaling van kan maken. Als hij af is, hoor je meer van me!

    groetjes

    Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hi hi, ik zie het al helemaal voor me Jeanet, hoe het er bij jullie aan toe gaat ;)

    BeantwoordenVerwijderen