Welkom op dit blog! Ik ben Jeanet Jaffari-Schroevers en mijn passie is breien en haken. Voor onze handwerkwinkel kom ik zoveel ideeën en patronen tegen, die kan ik nooit allemaal zelf uitvoeren! Daarom ben ik in 2012 dit blog begonnen - om te laten zien hoe leuk breien én haken is. Regelmatig komt er een item bij, vaak met patroon of links zodat je direct kunt beginnen. Ik probeer voor elk wat wils te zoeken, moeilijk en makkelijk, voor jong en oud, haken en breien. Natuurlijk ben je van harte welkom om onze stenen winkel in Arnemuiden te bezoeken. Openingstijden wo-vrij 9.00-17.00, za 9.00-16.00 uur. Let op: op vrijdag ben ik er zelf niet, Ali neemt de honneurs waar!

maandag 5 november 2012

Babysokjes

Ans bracht voor mij (naast een heleboel inspiratie, tips en voorbeelden) een keer deze babysokjes voor me mee:

Deze babysokjes zijn zelfs geschikt voor de allerkleinsten, want met het boordje en het strikje kunnen ze niet uitgeschopt worden! Gemaakt van restjes sokkenwol (lekker warm door de wol die er in zit - beter dan acryl).


Het is een oud patroon, en van Ans mag ik het met jullie delen:

Babysokjes

Opzetten 40 steken op 3 naalden: 12-12-16.

Been:
-of:  40 naalden: 2 re /2av
-of:  20 naalden:
1e: 2 re / 2 av tot einde toer
2e: 1 re * 2av / 2 re* tot einde toer, 2 av, 1 re
Naalden 1 en 2:  10x herhalen.

Gaatjes toer: steeds 2 re samenbreien,  1 omslag,  tot einde toer
Gevolgd door 1 naald rechts.

Bovenkant voetje: over de 12 steken van naald 1 afwisselend ribbels breien * 3 rechtse ribbels (= 1 nld re, 1 nld av, 1 nld re), 3 averechtse ribbels (= 1 nld re, 1 nld av, 1 nld re).
Vanaf * 4x herhalen. Totaal 24 naalden.

Volgende naald, 1e, 12 steken rechts breien, met nieuwe 2e naald 12 steken opnemen aan zijkant bovenkant, + 8 steken  rechts = totaal 20 st., met 3e naald 12 steken rechts breien, en met 4e naald de laatste 8 steken rechts breien + 12 steken opnemen aan zijkant bovenkant = 20 st totaal. We hebben nu 4 nldn met resp. 12-20-12-20 steken. Over deze 4 naalden gaan we breien: 3 toeren rechts, 3 toeren averechts, 3 toeren re. In de volgende 6 toeren, zijnde 3 averechtse en 3 rechtse, minderen we voor het zooltje in de naalden met daarop 12 steken: 1e steek afhalen, 2e st breien, 1e steek overhalen, naald uitbreien tot laatste 2 steken, en deze2 samen breien. Na deze 6 toeren staan er resp. 1-20-1-20 op de naalden. Het sokje omdraaien, de enkele steek bij de 20 steken op de naald zetten( 2x)  en het sokje dicht breien.

Koordjes draaien of haken,  door de lintjes rijgen, en klaar !
Het beenboordje van 40 naalden wordt dubbel gevouwen.




En ben je meer van de grote sokken dan is dit misschien wat inspiratie (gemaakt door een klant)

Detail:

En de binnenkant is net zo interessant!


1 opmerking:

  1. Wat een leuke babysokjes Jeanet, ik ben gek op babysokjes breien en ga ze zeker eens uitproberen, alweer een nieuw model, tof! Bedankt om het te delen. Trouwens, ook die grote sokken zijn een waar kunstwerk, evenals de poncho in leuke kleuren. Groetjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen