Welkom op dit blog! Ik ben Jeanet Jaffari-Schroevers en mijn passie is breien en haken. Voor onze handwerkwinkel kom ik zoveel ideeën en patronen tegen, die kan ik nooit allemaal zelf uitvoeren! Daarom ben ik in 2012 dit blog begonnen - om te laten zien hoe leuk breien én haken is. Regelmatig komt er een item bij, vaak met patroon of links zodat je direct kunt beginnen. Ik probeer voor elk wat wils te zoeken, moeilijk en makkelijk, voor jong en oud, haken en breien. Natuurlijk ben je van harte welkom om onze stenen winkel in Arnemuiden te bezoeken. Openingstijden wo-vrij 9.00-17.00, za 9.00-16.00 uur. Let op: op vrijdag ben ik er zelf niet, Ali neemt de honneurs waar!

vrijdag 21 september 2012

Langstraat

Vandaag was de officiële opening van de Langstraat, die in het verloop van anderhalf jaar helemaal opgeknapt werd (met hulp van Europese subsidie), gezellig gemaakt met oude stoephekjes, uithangsborden, uitvergrote foto's en schilderijen. Wie mijn blog al een tijdje volgt heeft er het nodige al van gelezen.


Naast de toespraak van onze nieuwe burgemeester in het oude Raadhuis werden de prijzen uitgereikt voor de kleurplaten, werden we opeens in de bloemen gezet, en werd de Arnemuiden-kalender aan de burgemeester overhandigd.


Buiten werd onder grote publieke belangstelling het schilderij van Wannes van Belzen onthuld. Dit is de oude kruiskerk, die in het verleden werd afgebroken om plaats te maken voor de huidige kerk. (Later zal ik daar nog een logje aan weiden)


Gelukkig was ons Arnemuiden-promo-team bereid om iedereen te voorzien van Arnemuidse speculaasjes, die overigens gretig aftrek vonden! Natuurlijk ging ook zij met de burgemeester op de foto. Vanmiddag werd het winkelend publiek ook nog getrakteerd op een Arnemuiden-shopper.


De stadsdichter las (uiteraard in Arnemuidse visserstrui) zijn gedicht over Arnemuiden voor:


Een stad op reis


Ruik de vis aan de wind, proef het zilt op de tong

Hoor de stem van het water, precies zo het zong

Voel de stad die uit zorgzame zee werd geboren

opening Langstraat Harald met klederdracht

Gul vullen golven de manden met vissen

De bakken met zout, maar rauw ook het missen

Als rood wordt gerouwd uit de luidkeelse toren!


Op de kaai in de ochtend in nevel verhuld

Zindert handel gedreven in bruisend tumult

Zijn ambacht en drachten in jaren verweven


Uit de tonnen en kratten een deken van geuren

Onder beuken en doeken de weeuwen die leuren

De stad vaart getijden en wendt pas de steven


Wanneer nacht bij de werven de stilte bevraagt

Zwart wiegendzacht duizend masten verdraagt

Hoogaarzen soms kreunen als een schommel in de wind


Als de Arne weer ruist op zijn weg naar de zee

Gaat langs Sloe en langs Schelde de stad met haar mee

Tot het luiden der klokken de dag weer hervindt


Henri Looymans



Al met al een leuke middag! En toen als een speer alles voorbereiden voor de Visserijdag in Vlissingen (bij de binnenhaven/vismijn). Tussendoor nog even koken, taxi-rijden voor dochterlief naar Vlissingen, boodschappen voor het weekend in huis halen, eeeeh.....niks vergeten?? Ik weet het niet meer! 

Morgen is de winkel dus een dagje gesloten. En als je gemaild of besteld hebt, maar nog niets teruggehoord - excuses: het is me dan niet gelukt om iedereen terug te berichten. Komt goed...! 




3 opmerkingen:

  1. Geweldig Jeanet!!! Wat een dorp om trots op te zijn..! Fijn dat jij ook in de bloemetjes gezet werd voor je onvermoeibare inzet! En nu vandaag weer een hele dag op pad, ik wens je veel zon en bezoekers toe in Vlissingen!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Knappe man, die burgemeester van jullie. Lijkt wel een Zuid-Europeaan, maar zijn naam is toch echt Nederlands. Hij neemt zijn representatieve taken serieus, goed van hem. Leuk voor jullie.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een prachtig gedicht leuk allemaal maar loop jezelf niet voorbij jeanet lieve groet marloeskreatief

    BeantwoordenVerwijderen