Welkom op dit blog! Ik ben Jeanet Jaffari-Schroevers en mijn passie is breien en haken. Voor onze handwerkwinkel kom ik zoveel ideeën en patronen tegen, die kan ik nooit allemaal zelf uitvoeren! Daarom ben ik in 2012 dit blog begonnen - om te laten zien hoe leuk breien én haken is. Regelmatig komt er een item bij, vaak met patroon of links zodat je direct kunt beginnen. Ik probeer voor elk wat wils te zoeken, moeilijk en makkelijk, voor jong en oud, haken en breien. Natuurlijk ben je van harte welkom om onze stenen winkel in Arnemuiden te bezoeken. Openingstijden wo-vrij 9.00-17.00, za 9.00-16.00 uur. Let op: op vrijdag ben ik er zelf niet, Ali neemt de honneurs waar!

woensdag 11 april 2012

Golfjes-deken

Vandaag had een klant een vraag over een gehaakte baby-deken, en ik heb beloofd er vanavond over te bloggen. Ik heb ik de winkel niet alles op papier waar ik ooit over heb geblogd, laat staan van alles wat nog ergens in mijn hersenpan ligt opgeslagen (alhoewel ik dat ook niet altijd meer kan terugvinden). Ik ben nogal bewaarderig van patronen en ik heb menig klant al eens kunnen helpen met een patroontje uit de oude doos.


Stapel "oude" patronenboekjes


Mijn eigen verzameling brei en haak-boeken (een deel dan...).

Maar ondanks deze stapels had ik niet direct op papier hoe je golfjes in een dekentje haakt. Dus bij deze... Ik heb altijd erg veel bewondering voor dit soort grote projecten. Hoewel je niet hoeft bij te houden waar je gebleven bent (hup gewoon weer een streepje erbij) zit je op het eind wel met de hele sprei op schoot. Neem je niet even mee in de trein of auto....

Een mooie golfjes-deken vind je bij Lucy van Attic 24 (een van mijn favoriete blogs).

IMG_2555

Hoewel in het Engels, geeft zij een duidelijke foto-uitleg. Het mooie van deze deken is dat er géén gaatjes ontstaan. Zij maakt in de "dalen" een samengehaakt stokje (2x), op de "bergjes" 2 stokjes uit een (2x).

IMG_3061

IMG_3064

PS: ik kreeg een supertip gemaild: hier vind je de vertaling in het Nederlands! http://charami.com/2010/09/04/vertaling-keurig-golf-patroon/

Maar misschien vind je juist die gaatjes wel leuk, en dan is dit een mooie variant (gevonden bij Haken en meer minstens zo leuk, echt even kijken!)




En dit is er eentje met van allebei wat: Sucrettes Blog




Je kunt de breedte van de golfjes zelf bepalen, wat weer heel andere effecten geeft - net als het kleurgebruik.



Nou, als dit geen inspiratie is?


9 opmerkingen:

  1. Oooh, ik heb ook zo'n zin om dit dekentje te maken en ik denk dat ik al om ben...!!
    groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Jeanet,
    Ik heb net je blog gevonden en ben je nieuwe volger geworden. Je hebt een hele leuke blog. Bedankt voor het delen van de haakpatroontjes, ik ben zelf ook een haakverslaafde. Dat wordt nog moeilijk kiezen met zoveel leuke ideetjes.Ik denk dat ik die middelste met die gaatjes ga maken in het miniatuur voor in mijn poppenhuis.
    Liefs
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Beautiful waves for a blanket!
    I love it!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heerlijk log weer altijd genieten hier.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een mooie gehaakte golfjesdekentjes laat je zien!
    Fijne dag, Noor

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh Jeanet, wat doe je me aan...! Heel vreselijk deze geweldige dekens, ik zou zo willen beginnen, maar heb nog zoveel anders te doen en af te maken...;)!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ja, ik wil ook aan een ripple beginnen! Maar dan moet ik natuurlijk eerst weer eens beslissen welke kleuren ik dan ga gebruiken. Uh oh... da's al een studie op zich ;-)
    Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuk en lekker warm op bed! Maar wel een grote klus voor een 'volwassen' sprei. Daar moet ik dus eerst tijd (en ruimte) voor zien te maken en dat lukt nu even niet. Ik heb hem bij me favorieten gezet want ik je berichtje niet vergeten!
    groetjes weer
    Marjan

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Leuk! Pickles uit Noorwegen heeft ook gehaakt EN gebreide golfjes dekens. Ik ben zelf nu een deken aan het brein (meest recente post op mijn blog) en ik moet zeggen, dit wordt misschien een winterprojectje!

    BeantwoordenVerwijderen