Welkom op dit blog! Ik ben Jeanet Jaffari-Schroevers en mijn passie is breien en haken. Voor onze handwerkwinkel kom ik zoveel ideeën en patronen tegen, die kan ik nooit allemaal zelf uitvoeren! Daarom ben ik in 2012 dit blog begonnen - om te laten zien hoe leuk breien én haken is. Regelmatig komt er een item bij, vaak met patroon of links zodat je direct kunt beginnen. Ik probeer voor elk wat wils te zoeken, moeilijk en makkelijk, voor jong en oud, haken en breien. Natuurlijk ben je van harte welkom om onze stenen winkel in Arnemuiden te bezoeken. Openingstijden wo-vrij 9.00-17.00, za 9.00-16.00 uur. Let op: op vrijdag ben ik er zelf niet, Ali neemt de honneurs waar!

woensdag 14 maart 2012

Thee-mutsen

Een beetje laat aan het bloggen vandaag. Deze dag waren we gesloten, en vanmiddag toog ik naar de moestuin (helemaal aangestoken door Lupineke). Whah!! Wat een werk..... Het onkruid heeft zich duidelijk niets aangetrokken van een paar weken strenge vorst. Ik heb een hele middag zitten wroeten, trekken, pulken, en het was heerlijk. Een paar vierkante meter ontdaan van gras en onkruid, maar de bessenstruiken kunnen nu hun gang weer gaan. En als al die uitbottende knopjes een sliertje bessen gaan worden, dan kan ik erwel mee gaan leuren......wordt vervolgd!

Het effect van een middag buiten is natuurlijk een flinke blos (daar is bij mij niet heel veel voor nodig), een pijnlijke rug, een bijna-blaar op mijn handen en een paar splinters. H'm, dat breit zo lekker...

Een poosje geleden liet ik al eens deze leuke Theemuts zien. Omdat er zoveel verschillende theepotten zijn, zijn er ook heel, heel veel verschillende theemutsen. Soms is het versieren van een theepot zelfs een opdracht voor school. Manouk ploeterde uren op de bloemetjes, maar het resultaat is er naar!


 
Je kunt zelfs je brood verdienen met het ontwerpen van bijzondere theemutsen. Je moet dan wel heeeeeel goed zijn, en dat is ze dan ook : De Australische Loani Prior. Ze schreef al 3 boeken met patronen voor de prachtigste theemutsen!.
Haar eerste boek kwam uit in 2008: Wild Tea Cosies:

In 2010 Really Wild Tea Cosies:
(volgens haar website in april 2012 vertaald naar het Nederlands???)


En rond deze tijd komt haar 3e book uit: How Tea Cosies changed the world!


 
Je kunt hier 2 gratis patronen downloaden om zelf zo'n bijzondere theemuts te maken, en als een van de boeken in het Nederlands uitkomt, dan hoor je vast weer wat van me :-)
Een aantal theemutsen is gemaakt met de breien-en-wasvilten techniek, zoals deze kunstwerkjes:



Of "gewoon" breien :-)


Hoewel misschien niet altijd praktisch in het gebruik, zeker wel de moeite waard van het bekijken en bewonderen! Zeker eens even kijken op de gallery, waar je nog veel, veel meer kunstwerken ziet. Je kunt ook het blog volgen. En daarna aan de slag..... (anders zit je weer te lang achter de computer en vergeet je te handwerken!!)

2 opmerkingen:

  1. Wow, wat een prachtige theepotten, het zijn ware kunstwerkjes!! Leuk dat je ook zo lekker bezig bent geweest in de moestuin! Ik heb al lang geleerd dat elke dag een klein stukje veel beter werkt dan je een hele dag helemaal kapot werken!! Ook voor de moraal... ;)! Sterkte met rug en handen, en een heel fijne zonnige dag!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een middagje in de tuin geeft altijd zo'n rust vindt ik lekker met moeder aarde bezig zijn heerlijk. De theepot met muts gewoon voor sier neer zetten want wie gebruikt die tegenwoordig nog

    BeantwoordenVerwijderen