Welkom op dit blog! Ik ben Jeanet Jaffari-Schroevers en mijn passie is breien en haken. Voor onze handwerkwinkel kom ik zoveel ideeën en patronen tegen, die kan ik nooit allemaal zelf uitvoeren! Daarom ben ik in 2012 dit blog begonnen - om te laten zien hoe leuk breien én haken is. Regelmatig komt er een item bij, vaak met patroon of links zodat je direct kunt beginnen. Ik probeer voor elk wat wils te zoeken, moeilijk en makkelijk, voor jong en oud, haken en breien. Natuurlijk ben je van harte welkom om onze stenen winkel in Arnemuiden te bezoeken. Openingstijden wo-vrij 9.00-17.00, za 9.00-16.00 uur. Let op: op vrijdag ben ik er zelf niet, Ali neemt de honneurs waar!

dinsdag 13 maart 2012

Chahar Shanbeh Suri

Dat wij een multi-culti gezin hebben zullen jullie wel weten. Dat is in het dagelijks leven een mix van culturen, maaltijden (ik kan een aardig potje Iraans koken), gebruiken èn feestdagen. We naderen het belangrijkste feest in Iran namelijk Nowroez, het Perzische Nieuwjaar.

Van Wikipedia:
Het woord Nowroez betekent nieuwe dag. Het feest wordt in Iran, Koerdistan, Azerbeidzjan en Afghanistan gevierd op de dag van de lentenachtevening, als de zon pal boven de evenaar staat. In Europa is dat het begin van de lente. In de genoemde landen is Nowroez het grootste feest van het jaar. Het is de dag dat mensen nieuwe kleren aantrekken, lekkere hapjes eten, bij elkaar op bezoek gaan en cadeautjes weggeven. Het is een feest waarvoor de huizen grondig worden schoongemaakt en versierd met bloemen, slingers en allerlei mooie voorwerpen.
Nowroez dateert van lang voor de komst van de islam.

Rondom Nowroez bestaan verschillende festiviteiten. Het springen over vuren een aantal dagen vóór Nowroez, de feesten van Noroez zelf en het vieren van Siezda Bedar (dertiende dag) zijn onderdelen daarvan.

Morgen is het de laatste woensdag van het "oude jaar" (dit heet Chahar Shanbeh Suri), en aan de vooravond wordt er traditie-getrouw over vuren gesprongen. En ook wij deden dat vanavond!





Ik zal jullie mijn beeldvullende sprong besparen.......
Volgende week vertel ik nog iets over het Perzisch Nieuwjaar!



6 opmerkingen:

  1. Leuk om ook over gebruiken in andere culturen te lezen! (wel een beetje jammer dat jouw sprong niet in het bericht is opgenomen :p )

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk dat je er over vertelt,wij wonen in een wijk met veel multi culti,en dat geeft soms ook verassende dingen ,geniet van jullie voorbereiding op jullie nieuwe jaar,voor mijn gevoel begint het jaar ook met de lente kom maar even langs om te kijken gr marloeskreatief

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh, bijzonder Jeanet, wat interessant om te lezen hoe het in de cultuur van jouw man toegaat! Vooral leuk, omdat hier ooit gebruikelijk was om tijdens de midzomernacht over het vuur te springen! Wij kennen de traditie van de vrije school, waar dit nog jaarlijks gevierd wordt! Ik wens jou en je gezin een geweldig nieuw jaar toe! Liefs Lupineke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh, wat bijzonder om te lezen, weer wat geleerd en je moet nog aardig hoog springen om over zo'n vuurtje te komen,ben toch wel heel nieuwsgierig naar jou sprong ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat interessant om te lezen. Ik wens jou en je gezin toe dat je dit feest eens in het echt, ter plaatste in alle vrijheid kunt meemaken. Maar wel allemaal weer terugkomen hoor! We hebben de andere culturen zo nodig.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat leuk om over dit feest te lezen. Ik had er nog nooit van gehoord. Veel plezier met de voorbereidingen voor het feest!
    Plaats ook eens een lekker recept. Zo rond de feestdagen wordt er vast wel weer het een en ander gekookt en gebakken, denk ik. Drukke tijd naast alle andere werkzaamheden.....

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen