Welkom op dit blog! Ik ben Jeanet Jaffari-Schroevers en mijn passie is breien en haken. Voor onze handwerkwinkel kom ik zoveel ideeën en patronen tegen, die kan ik nooit allemaal zelf uitvoeren! Daarom ben ik in 2012 dit blog begonnen - om te laten zien hoe leuk breien én haken is. Regelmatig komt er een item bij, vaak met patroon of links zodat je direct kunt beginnen. Ik probeer voor elk wat wils te zoeken, moeilijk en makkelijk, voor jong en oud, haken en breien. Natuurlijk ben je van harte welkom om onze stenen winkel in Arnemuiden te bezoeken. Openingstijden wo-vrij 9.00-17.00, za 9.00-16.00 uur. Let op: op vrijdag ben ik er zelf niet, Ali neemt de honneurs waar!

zaterdag 17 maart 2012

Bal van Afrikaanse bloemen

Weet je nog dat ik het patroontje van de Afrikaanse bloem liet zien? Wat vind je van dit? Allemaal gemaakt van Afrikaanse bloemetjes! Deze bal zag ik hier (link werkt helaas niet altijd goed): http://www.crochetbug.com/how-to-make-an-african-flower-soccer-ball/assembling-the-african-flower-soccer-ball/



Als je goed kijkt, dan zie je dat je niet alleen 6-hoekjes (hexagon) nodig hebt, maar ook een aantal 5-hoekjes. Anders zou de bal een plat dekentje worden! Hier (nieuwe link!) vind je een link waar ook de pentagonnen beschreven staan. Je hebt voor een bal 20 Hexagonnen en 12 Pentagonnen nodig.

Het in elkaar zetten lijkt me nog een hele klus....


Vorig jaar liet ik al eens de Bal zien die Anna maakte. Ze haakte de bal van Catania Fine (net iets dunner dan de "gewone" Catania): heb ik ook in de winkel - € 2,20 per bolletje.
Anna stuurde me deze foto nog, waarop goed te zien is hoe ze 'm in elkaar heeft gezet. Zie je dat elk lapje een voering heeft? Zo kan een kind de vulling er niet uit trekken als er mee wordt gespeeld. Dit is echt een uniek cadeau! Prachtig!!!





17 opmerkingen:

  1. De bovenste 3 foto's zijn helaas niet zichtbaar, maar hij is prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb gemerkt dat de link niet altijd werkt, en de foto's staan er weer op (geloof ik...).

      Verwijderen
  2. Geweldig..., wat een mooie bal. Die effen variant ertussen maakt het zo evenwichtig. En dan alles nog gevoerd, wat een werk!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk is dit! Jammer dat de links niet werken....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. It's beautiful. You can also put a balloon and then inflate it!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een mooie bal en mooie bloemen. Ik woon veel te ver weg (Flevoland) anders kwam ik het garen bij jou halen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Die bovenste is superfleurig!
    In de onderste zie je al de liefde erin zitten...wat een werk zeg elk onderdeeltje nog apart voeren.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het is een schitterende bal, maar helaas werkt de link van de
    pentagonnen niet.

    Liefs Jann

    BeantwoordenVerwijderen
  8. WWWooooohhhhhh, die ballen zien er super uit.
    Daar wordt je helemaal vrolijk van.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Love the colors of your ball! I made one last year and I know it is a lot of work. Nice job!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Jeanet Die van jou vind ik prachtig de bonte vrolijke kleurtjes.


    Gefeliciteerd zo mooi !!

    Groet José

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Lieve mensen, de kleurige bal heb ik niet zelf gemaakt, maar "geleend" om te laten zien wat je met de Afrikaanse bloemetjes kan doen! De bijbehorende link werkt echter niet goed, of niet altijd. Ik zou willen dat ik alles kan maken wat op mijn blog staat, ik moet wel 300 jaar worden en nooit meer slapen. Maar daar wordt ik erg kribbig van :-)
    Groeten!
    Jeanet

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dank je wel voor de nieuw link Jeanet van de pentagonnen.


    Liefs Jann

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik heb de bal ook geprobeerd maar hij wil niet mooi in vorm. Hebt u enig idee waar dit aan ligt? Het is zo jammer van al het werk wat er in zit. Het is nu net een ei, beetje ovaal. Precies zo in elkaar gezet als het voorbeeld. Op de foto's hierboven zijn ze zo mooi perfect rond!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een heerlijke blog,ook al is hij wat ouder! Op de laatste foto zie je dat de haxagon en Pentagon gevoerd worden. Maar waarmee?! Ik wil dit ook doen maar is dit een stukje stof? Of vliezeline? Of iets anders??
    Hoop dat iemand mij kan helpen :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zou vilt nemen, dat kun je in alle vormen knippen en hoef je niet af te werken!
      Groeten,
      Jeanet

      Verwijderen
  15. Het haakpatroon staat ook in het Nederlands op: http://eenmooigebaar.nl/zachte-gehaakte-bal/

    BeantwoordenVerwijderen